Laatujärjestelmä
Kujala, Juha-Matti (2017)
Kujala, Juha-Matti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097101
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laadunhallintajärjestelmän rakentaminen sertifioinnin esiarviointivaiheeseen perustuen ISO 9001 -laatustandardiin. Opinnäytetyön kohdeyrityksenä toimi evijärveläinen Ateno Oy. Laadunhallintajärjestelmän sertifiointi koski koko yrityksen toimintaa. Työ suunniteltiin ja toteutettiin syksyn 2016 - kevään 2017 aikana.
ISO 9001 on eurooppalainen vahvistettu standardi. Se on maailman tunnetuin ja yleisesti teollisuudessa käytetty. ISO 9001:een perustuvassa laadunhallintajärjestelmässä määritellään, kuinka yrityksen resursseilla ja prosesseilla saavutetaan laatutavoitteet. Standardin mukaan toimiminen lisää tuotteiden yhteensopivuutta ja turvallisuutta, sillä suojellaan kuluttajaa ja ympäristöä sekä helpotetaan kotimaista ja kansainvälistä kauppaa. Se on erityisesti laatujohtamiseen keskittyvä standardi. Sertifiointi kertoo yrityksen sitoutumisen standardissa määriteltyihin toimintatapoihin ja vaatimuksiin.
Isoimpana puutteena lähtötilanteessa laadunhallinnassa oli yrityksen toiminnan dokumentointi. Laadunhallintajärjestelmän rakentamisessa yrityksen toimintaa peilattiin standardiin, minkä jälkeen puuttuvat määritelmät, kuten yrityksen laatutavoitteet, laatumittarit, prosessit ja toimintastrategia kirjattiin dokumentoiduksi tiedoksi. Työpisteille tehtiin tarvittavat työohjeet ja mittalaitteille puolivuosittaiset kalibroinnit ja mittalaiterekisteri. Työntekijöiden tietoisuutta lisättiin vaatimusten mukaisuudesta sisäisten koulutusten kautta. Esiarviointivaiheessa todettuja poikkeamia oli kahdeksan, joissa pyydettiin tarkempia dokumentoituja määritelmiä yrityksen toimintatavoista. Poikkeamat korjattiin ja kevään aikana suoritettiin myös auditointi, jossa todettiin, ettei poikkeamia enää löytynyt, joten ISO 9001 -sertifikaatti myönnettiin. Pidemmällä tähtäimellä laadunhallintajärjestelmä tulevaisuudessa vaatii määritellyn vastuuhenkilön, joka huolehtii laatutavoitteiden toteuttamisesta ja uusien toimintatapojen johtamisesta.
ISO 9001 on eurooppalainen vahvistettu standardi. Se on maailman tunnetuin ja yleisesti teollisuudessa käytetty. ISO 9001:een perustuvassa laadunhallintajärjestelmässä määritellään, kuinka yrityksen resursseilla ja prosesseilla saavutetaan laatutavoitteet. Standardin mukaan toimiminen lisää tuotteiden yhteensopivuutta ja turvallisuutta, sillä suojellaan kuluttajaa ja ympäristöä sekä helpotetaan kotimaista ja kansainvälistä kauppaa. Se on erityisesti laatujohtamiseen keskittyvä standardi. Sertifiointi kertoo yrityksen sitoutumisen standardissa määriteltyihin toimintatapoihin ja vaatimuksiin.
Isoimpana puutteena lähtötilanteessa laadunhallinnassa oli yrityksen toiminnan dokumentointi. Laadunhallintajärjestelmän rakentamisessa yrityksen toimintaa peilattiin standardiin, minkä jälkeen puuttuvat määritelmät, kuten yrityksen laatutavoitteet, laatumittarit, prosessit ja toimintastrategia kirjattiin dokumentoiduksi tiedoksi. Työpisteille tehtiin tarvittavat työohjeet ja mittalaitteille puolivuosittaiset kalibroinnit ja mittalaiterekisteri. Työntekijöiden tietoisuutta lisättiin vaatimusten mukaisuudesta sisäisten koulutusten kautta. Esiarviointivaiheessa todettuja poikkeamia oli kahdeksan, joissa pyydettiin tarkempia dokumentoituja määritelmiä yrityksen toimintatavoista. Poikkeamat korjattiin ja kevään aikana suoritettiin myös auditointi, jossa todettiin, ettei poikkeamia enää löytynyt, joten ISO 9001 -sertifikaatti myönnettiin. Pidemmällä tähtäimellä laadunhallintajärjestelmä tulevaisuudessa vaatii määritellyn vastuuhenkilön, joka huolehtii laatutavoitteiden toteuttamisesta ja uusien toimintatapojen johtamisesta.