Henkilöbrändi-opas markkinointiviestintäalan työnhakuun
Laakso, Jan (2017)
Laakso, Jan
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096993
Tiivistelmä
Kilpailu työpaikoista on teknologisten ja yhteiskunnallisten vaikutusten myötä äärimmäisen kovaa, jonka takia kyky erottua massoista ja onnistua vakuuttamaan työnantajat kyvyistänsä onkin nousut tärkeäksi taidoksi varsinkin vastavalmistuville opiskelijoille, jotka hakevat oman alansa ensimmäistä työpaikkaa. Henkilöbrändäyksen avulla opiskelija pysty tuomaan itseänsä esille potentiaalisille markkinointiviestintäalan työnantajille ja saamaan työpaikan mainos- tai viestintätoimistosta.
Henkilöbrändäys on Suomessa vielä suhteellisen tuntematon käsite, joten opinnäytetyössä käsitellään aiheen eri osa-alueita, sekä kanavia joissa henkilöbrändiä voi tuoda esille. Opinnäytetyöllä on kaksi tavoitetta: ensimmäinen tavoite on selvittää miten liiketalouden opiskelija voi saada työpaikan markkinointiviestintäalalta, sekä tähän vastatakseen selvittää lisäksi millaista osaamista, työkaluja ja kanavia opiskelijan tulee tuntea ja osata käyttää. Toisena tavoitteena on rakentaa kerätyn tiedon pohjalta opas, joka kertoo henkilöbrändäyksestä ja auttaa opiskelijaa rakentamaan itsellensä työnsaantia helpottavan henkilöbrändin.
Produktityyppisen opinnäytetyön tietoperusta keskittyy käsittelemään henkilöbrändäystä ja markkinointiviestinnänkenttää Suomessa. Lähteinä on käytetty pääasiassa kansainvälisiä kaupallista-alaa käsitteleviä artikkeleita ja tietokirjallisuutta. Kotimaisena lähdeaineistona on käytetty alalla työskenteleviltä henkilöiltä saatua tietoa, sekä tietokirjallisuutta ja aihetta käsitteleviä artikkeleita.
Produktiona tehdyssä oppaassa käsitellään henkilöbrändäystä työnhakemisen näkökulmasta luomalla henkilöbrändille perustaa, sosiaalisen median strategia, sekä tapoja mitata omaa henkilöbrändiänsä.
Henkilöbrändäys on Suomessa vielä suhteellisen tuntematon käsite, joten opinnäytetyössä käsitellään aiheen eri osa-alueita, sekä kanavia joissa henkilöbrändiä voi tuoda esille. Opinnäytetyöllä on kaksi tavoitetta: ensimmäinen tavoite on selvittää miten liiketalouden opiskelija voi saada työpaikan markkinointiviestintäalalta, sekä tähän vastatakseen selvittää lisäksi millaista osaamista, työkaluja ja kanavia opiskelijan tulee tuntea ja osata käyttää. Toisena tavoitteena on rakentaa kerätyn tiedon pohjalta opas, joka kertoo henkilöbrändäyksestä ja auttaa opiskelijaa rakentamaan itsellensä työnsaantia helpottavan henkilöbrändin.
Produktityyppisen opinnäytetyön tietoperusta keskittyy käsittelemään henkilöbrändäystä ja markkinointiviestinnänkenttää Suomessa. Lähteinä on käytetty pääasiassa kansainvälisiä kaupallista-alaa käsitteleviä artikkeleita ja tietokirjallisuutta. Kotimaisena lähdeaineistona on käytetty alalla työskenteleviltä henkilöiltä saatua tietoa, sekä tietokirjallisuutta ja aihetta käsitteleviä artikkeleita.
Produktiona tehdyssä oppaassa käsitellään henkilöbrändäystä työnhakemisen näkökulmasta luomalla henkilöbrändille perustaa, sosiaalisen median strategia, sekä tapoja mitata omaa henkilöbrändiänsä.