Cinemagraphit sosiaalisessa mediassa
Ant-Wuorinen, Mikko (2016)
Ant-Wuorinen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086866
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään cinemagrapheihin sosiaalisessa mediassa. Työn tarkoituksena on antaa lukijalle käsitys siitä, mitä cinemagraphit ovat, miten niitä tehdään sekä miten niitä voidaan käyttää verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Suunnittelua ja tuotantoa lähestytään lähdeaineistoa ja verkosta löytyviä cinemagrapheja tarkastelemalla. Työn aikana tehdyt cinemagraphit toimivat käytännönläheisinä oppaina tuotantoprosessiin.
Kirjoittajan tavoitteena oli kyetä hallitsemaan cinemagraphin eri tuotantovaiheet sekä julkaisuun liittyvät seikat, jotta uusi mediaformaatti olisi otettavissa osaksi omaa ammatillista osaamista.
Cinemagraphin eri käyttötarkoituksia on tarkasteltu lähdeaineiston ohella tutkimalla cinemagraphien julkaisu- ja esittämismahdollisuuksia kolmessa sosiaalisen median kanavassa. Tämän lisäksi cinemagraphien esiintymistä ja käyttötarkoituksia suomalaisessa brändiviestinnässä on havainnoitu neljän kuukauden ajan kahdessa sosiaalisen median kanavassa.
Tehtyjen havaintojen perusteella suomalaiset brändit eivät vielä alkuvuodesta 2016 ole ottaneet cinemagrapheja osaksi sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa viestintäänsä. Työn lopuksi pohditaan syitä havainnoinnin tuloksille sekä esitetään jatkotutkimusmalli cinemagraphien yksityiskohtaisemmalle tutkimiselle sosiaalisessa mediassa.
Kirjoittajan tavoitteena oli kyetä hallitsemaan cinemagraphin eri tuotantovaiheet sekä julkaisuun liittyvät seikat, jotta uusi mediaformaatti olisi otettavissa osaksi omaa ammatillista osaamista.
Cinemagraphin eri käyttötarkoituksia on tarkasteltu lähdeaineiston ohella tutkimalla cinemagraphien julkaisu- ja esittämismahdollisuuksia kolmessa sosiaalisen median kanavassa. Tämän lisäksi cinemagraphien esiintymistä ja käyttötarkoituksia suomalaisessa brändiviestinnässä on havainnoitu neljän kuukauden ajan kahdessa sosiaalisen median kanavassa.
Tehtyjen havaintojen perusteella suomalaiset brändit eivät vielä alkuvuodesta 2016 ole ottaneet cinemagrapheja osaksi sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa viestintäänsä. Työn lopuksi pohditaan syitä havainnoinnin tuloksille sekä esitetään jatkotutkimusmalli cinemagraphien yksityiskohtaisemmalle tutkimiselle sosiaalisessa mediassa.