Videot B2B-markkinoinnissa ostoprosessin vauhdittajina
Salminen, Riina (2017)
Salminen, Riina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086839
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten videoita voidaan käyttää B2B-markkinoinnissa ostoprosessin vauhdittajana. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia mittareita yrityksen on käytettävä videomarkkinoinnin tehokkuuden mittaamiseksi ja mitä mittaamisen avulla voidaan saada selville videomarkkinoinnin onnistumisesta. Tavoitetta lähestyttiin käsittelemällä B2B-yritysten ostoprosessia ja digitaalista markkinointia. Tehokkuuden ymmärtämiseksi yrityksen näkökulmasta työssä käsiteltiin myös tuloksellisen markkinoinnin ominaispiirteitä.
Opinnäytetyössä haluttiin tietää, millainen rooli asiakkaiden näkökulmasta videoilla on ostoprosessissa ja kuinka liiketoimintatavoitteet on huomioitu videotuotannossa. Näihin kysymyksiin lähdettiin etsimään vastauksia teoriaosuuden lisäksi opinnäytetyön empiirisen osuuden kyselytutkimuksessa, joka toteutettiin maaliskuussa 2017. Kyselyyn saatiin vastauksia 33 yritykseltä. Saatujen vastausten avulla toimeksiantaja sai tietoa siitä, kuinka sen omaa videomarkkinointia voitaisiin kehittää, jotta videoilla saavutettaisiin kyseiselle yritykselle tärkeä kohderyhmä eli mikroyrittäjät. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona finanssialalla toimivalle yritykselle.
Teoriaosuuden ja tutkimuksen tulosten perusteella todettiin, että videomarkkinoinnissa olisi panostettava nykyistä enemmän sisältöpolun rakentamiseen, jotta asiakkaiden sitouttami-sessa onnistuttaisiin paremmin. Kyselyn tulosten perusteella videomarkkinointia harjoittavien yritysten tulisi panostaa entistä enemmän tavoitteiden ja kohderyhmän määrittelyyn.
Opinnäytetyössä haluttiin tietää, millainen rooli asiakkaiden näkökulmasta videoilla on ostoprosessissa ja kuinka liiketoimintatavoitteet on huomioitu videotuotannossa. Näihin kysymyksiin lähdettiin etsimään vastauksia teoriaosuuden lisäksi opinnäytetyön empiirisen osuuden kyselytutkimuksessa, joka toteutettiin maaliskuussa 2017. Kyselyyn saatiin vastauksia 33 yritykseltä. Saatujen vastausten avulla toimeksiantaja sai tietoa siitä, kuinka sen omaa videomarkkinointia voitaisiin kehittää, jotta videoilla saavutettaisiin kyseiselle yritykselle tärkeä kohderyhmä eli mikroyrittäjät. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona finanssialalla toimivalle yritykselle.
Teoriaosuuden ja tutkimuksen tulosten perusteella todettiin, että videomarkkinoinnissa olisi panostettava nykyistä enemmän sisältöpolun rakentamiseen, jotta asiakkaiden sitouttami-sessa onnistuttaisiin paremmin. Kyselyn tulosten perusteella videomarkkinointia harjoittavien yritysten tulisi panostaa entistä enemmän tavoitteiden ja kohderyhmän määrittelyyn.