Raitiotie joukkoliikennemuotona - Esimerkkikohde pikaraitiotie Oulun lentoasema - Kaakkuri
Hämäläinen, Risto (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hämäläinen, Risto
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086802
Tiivistelmä
Oulun joukkoliikenteen tilasta on tehty useita selvityksiä. Oulussa joukkoliikenteen käyttötapaosuus on ollut pitkään vähäinen, vain noin viiden prosentin luokkaa. Viime vuosina Oulun joukkoliikenne on onnistunut palvelutason nostossa ja saanut matkustajamäärät selvään kasvuun.
Opinnäytetyön aiheena on esiselvittää Lentokentäntien raitiotieyhteyttä. Tavoitteena on saada selvitettyä raitiotieyhteyden kannattavuutta lentoasemalle. Työssä selvitettiin tarkasteluvälillä rakentamisen vaatimuksia ja kustannuksia. Työssä käytetään materiaalina Helsingin raitiotiestä tehtyjä selvityksiä ja Tampereen ja Turun raitiotiesuunnitelmia.
Raitiotiehanke on kallis investointi, joten se on kannattavaa jakaa useampiin vaiheisiin. Vaiheistamalla hanketta saadaan investointi- ja liikennöintikustannuksia jaettua useammalle vuodelle ja vähennettyä ensimmäisten vuosien tulospainetta. Hankkeen osittainen toteuttaminen hajauttaa riskin, kun kaikki maksut eivät synny yhdellä kertaa. Ensimmäisen vaiheen toteutuksen jälkeen on helppo arvioida saatujen tietojen pohjalta toisen vaiheen kannattavuutta.
Tässä työssä on esitetty malli, jossa vaiheessa yksi toteutetaan pikaraitiotie välille Linnanmaa – Limingantulli. Toisessa vaiheessa pikaraitiotielinja jatkuu Limingantullista lentoasemalle. Tarkasteluväliksi opinnäytetyössä valittiin vaiheen kaksi Lentokentäntien varren osuus.
Raitiotieyhteyttä Oulun keskustasta lentoasemalle ei ole taloudellisesti järkevää toteuttaa. Linjauksen liian harva asutus tekee raitiotieyhteyden järjestämisen kannattamattomaksi tällä hetkellä. Lentoaseman miljoona vuosittaista matkustajaa ei riitä kompensoimaan alueen harvaa asutusta alkuunkaan.
Opinnäytetyön aiheena on esiselvittää Lentokentäntien raitiotieyhteyttä. Tavoitteena on saada selvitettyä raitiotieyhteyden kannattavuutta lentoasemalle. Työssä selvitettiin tarkasteluvälillä rakentamisen vaatimuksia ja kustannuksia. Työssä käytetään materiaalina Helsingin raitiotiestä tehtyjä selvityksiä ja Tampereen ja Turun raitiotiesuunnitelmia.
Raitiotiehanke on kallis investointi, joten se on kannattavaa jakaa useampiin vaiheisiin. Vaiheistamalla hanketta saadaan investointi- ja liikennöintikustannuksia jaettua useammalle vuodelle ja vähennettyä ensimmäisten vuosien tulospainetta. Hankkeen osittainen toteuttaminen hajauttaa riskin, kun kaikki maksut eivät synny yhdellä kertaa. Ensimmäisen vaiheen toteutuksen jälkeen on helppo arvioida saatujen tietojen pohjalta toisen vaiheen kannattavuutta.
Tässä työssä on esitetty malli, jossa vaiheessa yksi toteutetaan pikaraitiotie välille Linnanmaa – Limingantulli. Toisessa vaiheessa pikaraitiotielinja jatkuu Limingantullista lentoasemalle. Tarkasteluväliksi opinnäytetyössä valittiin vaiheen kaksi Lentokentäntien varren osuus.
Raitiotieyhteyttä Oulun keskustasta lentoasemalle ei ole taloudellisesti järkevää toteuttaa. Linjauksen liian harva asutus tekee raitiotieyhteyden järjestämisen kannattamattomaksi tällä hetkellä. Lentoaseman miljoona vuosittaista matkustajaa ei riitä kompensoimaan alueen harvaa asutusta alkuunkaan.