Kasvattajalähtöisestä yhteisölähtöiseen varhaiskasvatukseen : Yhteisöpedagogi ryhmän varhaiskasvatussuunnitelmia kehittämässä
Lind, Minttu (2017)
Lind, Minttu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086799
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää millainen olisi varhaiskasvatukseen yksityisille perhepäivähoitajille ja ryhmäperhepäivähoitajille luotu laadukas ryhmän varhaiskasvatussuunnitelma yhteisöpedagogin tuottamana. Tavoitteena työssä oli vastata varhaiskasvatuksen muutosten tuomaan tarpeeseen kehittämällä laadukas ryhmän varhaiskasvatussuunnitelman pohja tilaajan ja laajemmin kentän käyttöön. Tavoitteena oli myös tutkia kentän yhteisöllisyyttä ja tuoda esiin yhteisöjen ja sitä kautta yhteisöpedagogin ammatin merkitys varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tilaajana oli Tmi Pph Jenni Laaksonen. Tilaaja on yksityinen elinkeinonharjoittaja, joka tuottaa varhaiskasvatusta Turun keskustassa 0-6-vuotiaille lapsille. Tilaajan tuottaman varhaiskasvatuksen muoto on yksityinen perhepäivähoito, joka on kodinomaista hoitoa, kasvatusta ja opetusta, jota annetaan yksityiskodissa.
Kehittämistyössä tutkimusmenetelminä käytettiin asiantuntijahaastatteluita, kyselyä sekä benchmarkingia. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin joulukuussa 2016. Asiantuntijahaastatteluissa haastateltiin neljää varhaiskasvatuksen toimijaa sekä varhaiskasvatuksen että yhteisöpedagogien näkökulmasta. Haastatteluissa pyrittiin saamaan selville haastateltavien ajatuksia ryhmän varhaiskasvatussuunnitelmasta ja yhteisöpedagogin roolista sen laatimisessa. Kysely toteutettiin helmikuussa 2017. Kyselyssä kysyttiin yksityisten perhepäivähoitajien ja ryhmäperhepäivähoitajien näkökulmaa siitä, millainen on laadukas ja toimiva ryhmän varhaiskasvatussuunnitelma ja pohja sille. Benchmarkingilla, joka toteutettiin keväällä 2017, tavoiteltiin viimeisiä ajatuksia siitä, mitä laadukas ryhmän varhaiskasvatussuunnitelman pohja pitää sisällään. Menetelmien tulokset analysoitiin teemoittain ja tyypeittäin.
Kehittämistyöstä saavutetuista tuloksista kävi ilmi, että kaikki varhaiskasvatukseksi kutsuttava lain ja asetusten mukaan tuotettu päivähoito on lähtökohtaisesti laadukasta varhaiskasvatusta. Näin ollen myös kenttä, johon tuotos suuntaa on laadukkaan varhaiskasvatuksen kenttä ja tarvitsee laadukkaita välineitä työnsä tueksi. Ryhmän varhaiskasvatussuunnitelman osalta tuloksista ja analyysista kävi ilmi, että laadukas ryhmän varhaiskasvatussuunnitelma kuvastaa yhteisöään. Yhteisöpedagogi varhaiskasvatuksessa herätti tuloksissa haastateltavissa epäilyä, mutta kääntyi kuitenkin mahdollisuudeksi. Päätelmänä tutkimuksessa todettiin yhteisöpedagogin luovan uudenlaista yhteisöllistä laatua varhaiskasvatukseen.
Kehittämistyön aikana nousi esiin se, että tähän asti käytössä olleet ryhmän varhaiskasvatussuunnitelmat olivat olleet kasvattajalähtöisiä, mikä ei enää sopinut uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden yhteisöllisiin tavoitteisiin. Työstä syntynyt yhteisölähtöinen ryhmän varhaiskasvatussuunnitelman pohja antoi tilaajalle sekä muille yksityisille perhepäivähoitajille ja ryhmäperhepäivähoitajille yhden mallin, jolla laatia hoitoryhmäänsä ryhmän varhaiskasvatussuunnitelma. Laajemmin opinnäytetyöstä syntyneet tulokset antoivat uutta tietoa yhteisöpedagogin vahvuuksista varhaiskasvatuksessa ja voivat sitä kautta edistää yhteisöpedagogien työllistymistä varhaiskasvatuksen kentälle.
Opinnäytetyön tilaajana oli Tmi Pph Jenni Laaksonen. Tilaaja on yksityinen elinkeinonharjoittaja, joka tuottaa varhaiskasvatusta Turun keskustassa 0-6-vuotiaille lapsille. Tilaajan tuottaman varhaiskasvatuksen muoto on yksityinen perhepäivähoito, joka on kodinomaista hoitoa, kasvatusta ja opetusta, jota annetaan yksityiskodissa.
Kehittämistyössä tutkimusmenetelminä käytettiin asiantuntijahaastatteluita, kyselyä sekä benchmarkingia. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin joulukuussa 2016. Asiantuntijahaastatteluissa haastateltiin neljää varhaiskasvatuksen toimijaa sekä varhaiskasvatuksen että yhteisöpedagogien näkökulmasta. Haastatteluissa pyrittiin saamaan selville haastateltavien ajatuksia ryhmän varhaiskasvatussuunnitelmasta ja yhteisöpedagogin roolista sen laatimisessa. Kysely toteutettiin helmikuussa 2017. Kyselyssä kysyttiin yksityisten perhepäivähoitajien ja ryhmäperhepäivähoitajien näkökulmaa siitä, millainen on laadukas ja toimiva ryhmän varhaiskasvatussuunnitelma ja pohja sille. Benchmarkingilla, joka toteutettiin keväällä 2017, tavoiteltiin viimeisiä ajatuksia siitä, mitä laadukas ryhmän varhaiskasvatussuunnitelman pohja pitää sisällään. Menetelmien tulokset analysoitiin teemoittain ja tyypeittäin.
Kehittämistyöstä saavutetuista tuloksista kävi ilmi, että kaikki varhaiskasvatukseksi kutsuttava lain ja asetusten mukaan tuotettu päivähoito on lähtökohtaisesti laadukasta varhaiskasvatusta. Näin ollen myös kenttä, johon tuotos suuntaa on laadukkaan varhaiskasvatuksen kenttä ja tarvitsee laadukkaita välineitä työnsä tueksi. Ryhmän varhaiskasvatussuunnitelman osalta tuloksista ja analyysista kävi ilmi, että laadukas ryhmän varhaiskasvatussuunnitelma kuvastaa yhteisöään. Yhteisöpedagogi varhaiskasvatuksessa herätti tuloksissa haastateltavissa epäilyä, mutta kääntyi kuitenkin mahdollisuudeksi. Päätelmänä tutkimuksessa todettiin yhteisöpedagogin luovan uudenlaista yhteisöllistä laatua varhaiskasvatukseen.
Kehittämistyön aikana nousi esiin se, että tähän asti käytössä olleet ryhmän varhaiskasvatussuunnitelmat olivat olleet kasvattajalähtöisiä, mikä ei enää sopinut uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden yhteisöllisiin tavoitteisiin. Työstä syntynyt yhteisölähtöinen ryhmän varhaiskasvatussuunnitelman pohja antoi tilaajalle sekä muille yksityisille perhepäivähoitajille ja ryhmäperhepäivähoitajille yhden mallin, jolla laatia hoitoryhmäänsä ryhmän varhaiskasvatussuunnitelma. Laajemmin opinnäytetyöstä syntyneet tulokset antoivat uutta tietoa yhteisöpedagogin vahvuuksista varhaiskasvatuksessa ja voivat sitä kautta edistää yhteisöpedagogien työllistymistä varhaiskasvatuksen kentälle.