"Tää on kuitenkin semmonen työ, että tätä tehdään aika paljon sydämellä" : Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä satakielipedagogiikan toteutumisesta alle kolmevuotiaiden ja yli kolmevuotiaiden ryhmissä
Mahlanen, Tytti; Pynnönen, Milla (2017)
Mahlanen, Tytti
Pynnönen, Milla
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086769
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä satakielipedagogiikan toteutumisesta alle kolmevuotiaiden ja yli kolmevuotiaiden ryhmissä sekä tehdä näkyväksi satakielipedagogiikan toteutustapoja eri ikäisten lasten ryhmissä. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa Hämeenlinnan kaupungille satakielipedagogiikan toteutumisesta eräässä varhaiskasvatusyksikössä.
Tutkimuksen tietoperusta rakentui tutkimuksen kontekstina toimineen varhaiskasvatuksen sekä satakielipedagogiikan ja varhaiskasvatusikäisen lapsen kehityksen ympärille. Varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja kontekstin lisäksi selvitettiin osallisuuden, lapsilähtöisyyden sekä pedagogisen dokumentoinnin käsitteet. Lisäksi määriteltiin olennaisilta osin Reggio Emilia -pedagogiikka, johon satakielipedagogiikka perustuu.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto hankittiin käyttäen yksilöllistä teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä varhaiskasvattajaa yhden päiväkodin kahdesta eri ryhmästä.
Keskeisimmäksi tulokseksi nousi se, että satakielipedagogiikka toteutuu ryhmissä kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti. Ryhmissä huomioidaan lasten yksilöllisyys ja toimintaa toteutetaan lapsilähtöisesti. Haasteeksi nousi pedagogisen dokumentoinnin integrointi ryhmien arkeen.
Tutkimuksen tietoperusta rakentui tutkimuksen kontekstina toimineen varhaiskasvatuksen sekä satakielipedagogiikan ja varhaiskasvatusikäisen lapsen kehityksen ympärille. Varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja kontekstin lisäksi selvitettiin osallisuuden, lapsilähtöisyyden sekä pedagogisen dokumentoinnin käsitteet. Lisäksi määriteltiin olennaisilta osin Reggio Emilia -pedagogiikka, johon satakielipedagogiikka perustuu.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto hankittiin käyttäen yksilöllistä teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä varhaiskasvattajaa yhden päiväkodin kahdesta eri ryhmästä.
Keskeisimmäksi tulokseksi nousi se, että satakielipedagogiikka toteutuu ryhmissä kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti. Ryhmissä huomioidaan lasten yksilöllisyys ja toimintaa toteutetaan lapsilähtöisesti. Haasteeksi nousi pedagogisen dokumentoinnin integrointi ryhmien arkeen.