"Made in Finland?" - en studie i hur finländska företags flytt av produktionen utomlands påverkar konsumentbeteendet
Wegelius, Disa (2017)
Wegelius, Disa
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086749
Tiivistelmä
Det har blivit allt vanligare att finländska företag flyttar sin produktion från Finland till något annat land. Och med det här arbetet ville jag få en tydligare inblick i internationalisering och konsumenternas köpbeteende. Syftet med det här examensarbetet är att få reda på hur konsumenterna reagerar på att finländska företag väljer att flytta sin produktion utomlands. Jag vill veta om flyttet påverkar konsumenternas köpbeteende, men vill också se internationaliseringsfrågan ur företagens perspektiv. I arbetet undersöker jag också om Finlands image och företagens image har en koppling med varandra.
Teoridelen i arbetet behandlar internationalisering, branding och konsumentens köpbeteende. I arbetet har jag använt mig av teori från böcker, artiklar och studiematerial, som är relevant för arbetet och som ger den intressant innehåll.
Forskningsdelen i arbetet består av en kvantitativ undersökning, som är gjord i form av en enkät. Enkäten delades på Facebook, för att få svar av konsumenter i alla åldersgrupperna.
Av enkätens resultat framkom det att konsumenterna uppskattar att företagen håller sin produktion i Finland, men konsumenterna är inte färdiga att betala mera för inhemska produkter. Undersökningen visade också att den yngre generationen är mer öppen för internationalisering och har inte så stor skillnad om produkter de köper är gjorda i Finland och av ett finländskt företag. It has become increasingly common for Finnish companies to move their production from Finland to another country. With this thesis, I wanted to get a clearer insight into
internationalization and consumer purchasing. The purpose of this study is to find out how consumers react to the fact that Finnish companies choose to relocate their
production abroad. I want to know if this transfer affects the consumer buying behavior, but I also want to see the internationalization from a business perspective. In this thesis I investigate also if Finland's image and corporate image have a connection with each other.
The theoretical part of the work deals with internationalization, branding and consumer purchasing behavior. In this work, I have used the theory from books, articles and study material, which is relevant to the work and provide interesting content.
Research part of the work consists of a quantitative survey, which is made in the form of a questionnaire. The questionnaire was divided on Facebook, to get answers of consumers of all age groups.
Of the survey results revealed that consumers appreciate that companies keep their
production in Finland, but consumers are not ready to pay more for domestic products. The survey also showed that the younger generation is more open to internationalization
and have not so much difference if the products they buy are made in Finland by a
Finnish company.
Teoridelen i arbetet behandlar internationalisering, branding och konsumentens köpbeteende. I arbetet har jag använt mig av teori från böcker, artiklar och studiematerial, som är relevant för arbetet och som ger den intressant innehåll.
Forskningsdelen i arbetet består av en kvantitativ undersökning, som är gjord i form av en enkät. Enkäten delades på Facebook, för att få svar av konsumenter i alla åldersgrupperna.
Av enkätens resultat framkom det att konsumenterna uppskattar att företagen håller sin produktion i Finland, men konsumenterna är inte färdiga att betala mera för inhemska produkter. Undersökningen visade också att den yngre generationen är mer öppen för internationalisering och har inte så stor skillnad om produkter de köper är gjorda i Finland och av ett finländskt företag.
internationalization and consumer purchasing. The purpose of this study is to find out how consumers react to the fact that Finnish companies choose to relocate their
production abroad. I want to know if this transfer affects the consumer buying behavior, but I also want to see the internationalization from a business perspective. In this thesis I investigate also if Finland's image and corporate image have a connection with each other.
The theoretical part of the work deals with internationalization, branding and consumer purchasing behavior. In this work, I have used the theory from books, articles and study material, which is relevant to the work and provide interesting content.
Research part of the work consists of a quantitative survey, which is made in the form of a questionnaire. The questionnaire was divided on Facebook, to get answers of consumers of all age groups.
Of the survey results revealed that consumers appreciate that companies keep their
production in Finland, but consumers are not ready to pay more for domestic products. The survey also showed that the younger generation is more open to internationalization
and have not so much difference if the products they buy are made in Finland by a
Finnish company.