Case Opinstore : Kehittämishankkeen tarkastelu projektijohtamisen ja palvelumuotoilun näkökulmasta
Järvelä, Marjo (2017)
Järvelä, Marjo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066627
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoite käynnistää uusi opetusmyymälä Koulutuskeskus Salpauksen Heinolan toimipisteeseen. Toisena tavoitteena on selvittää, mitä yhteisiä piirteitä voidaan kehityshankkeen prosesseissa nähdä palvelumuotoilun ja projektinjohtamisen prosesseihin. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on selvittää, mitä tuotteita ja palveluita myymälässä voidaan myydä ja mitä asiakkaat haluaisivat siellä myytävän.
Empiirisenä tutkimuksena toimii koko prosessi, joka lähtee myymälän tarpeesta valmiiseen opetusmyymälä Opinstoreen. Tutkittava ajankohta alkaa myymälän suunnittelulla tammikuussa 2016 ja päättyy joulukuuhun 2016, jolloin opetusmyymälä on ollut toiminnassa noin kuukauden. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat projektijohtaminen ja palveluiden kehittäminen palvelumuotoilun keinoin. Näiden avulla tarkastellaan case Opinstoren kokonaisprosessia.
Opinnäytetyön päätavoite saavutettiin ja uusi opetusmyymälä avattiin 8.11.2016. Palvelumuotoilun keinoin saatiin kehitettyä myymälälle uudenlainen liikeidea, jota ei ole vielä muualla oppilaitoksissa käytössä. Tutkimuksessa selvisi, että projektijohtamisen ja palvelumuotoilun prosessit ovat melko lähellä toisiaan ja niitä kannattaa yhdistää kehittämishankkeissa parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.
Tutkimuksessa saatiin selville tuotteet ja palvelut, joita myymälässä opiskelijatyönä on mahdollista tuottaa myyntiin. Lisäksi saatiin selville, että asiakkaille tärkein syy saapua myymälään ovat ruoka ja leivonnaistuotteet. Asiakkaat pitivät tärkeänä, että saatavilla opetusmyymälässä on myös autonkorjauspalveluita sekä uniikkeja rakennus- ja metallialan tuotteita.
Empiirisenä tutkimuksena toimii koko prosessi, joka lähtee myymälän tarpeesta valmiiseen opetusmyymälä Opinstoreen. Tutkittava ajankohta alkaa myymälän suunnittelulla tammikuussa 2016 ja päättyy joulukuuhun 2016, jolloin opetusmyymälä on ollut toiminnassa noin kuukauden. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat projektijohtaminen ja palveluiden kehittäminen palvelumuotoilun keinoin. Näiden avulla tarkastellaan case Opinstoren kokonaisprosessia.
Opinnäytetyön päätavoite saavutettiin ja uusi opetusmyymälä avattiin 8.11.2016. Palvelumuotoilun keinoin saatiin kehitettyä myymälälle uudenlainen liikeidea, jota ei ole vielä muualla oppilaitoksissa käytössä. Tutkimuksessa selvisi, että projektijohtamisen ja palvelumuotoilun prosessit ovat melko lähellä toisiaan ja niitä kannattaa yhdistää kehittämishankkeissa parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.
Tutkimuksessa saatiin selville tuotteet ja palvelut, joita myymälässä opiskelijatyönä on mahdollista tuottaa myyntiin. Lisäksi saatiin selville, että asiakkaille tärkein syy saapua myymälään ovat ruoka ja leivonnaistuotteet. Asiakkaat pitivät tärkeänä, että saatavilla opetusmyymälässä on myös autonkorjauspalveluita sekä uniikkeja rakennus- ja metallialan tuotteita.