Ravintolayksikön sisäisen viestinnän kehittäminen
Rulja, Tanja (2017)
Rulja, Tanja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056589
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritys x:n Tampereen ravintolaosastolle. Se antaa työkaluja yritys x:n esimiehille ravintolayksikön sisäisen viestinnän kehittämiseen henkilöstön tarpeiden mukaiseksi. Tavoitteena on määrittää ravintolayksikön sisäisen viestinnän nykytilanne henkilöstön näkökulmasta, tutkia miltä osin nykyinen sisäinen viestintä on toimivaa, sekä selvittää mihin suuntaan henkilökunta toivoo sisäisen viestinnän kehittyvän. Opinnäytetyön taustalla on ravintolayksikön tarve sisäisen viestinnän kehittämiseen sekä tekijän kiinnostus aiheeseen ja oma työhistoria osastolla.
Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Alkutilanne kartoitettiin henkilöstölle suunnatulla kyselylomakkeella. Tämän jälkeen tutkimusmateriaalia hankittiin lisää henkilöhaastatteluilla, jotka äänitettiin ja litteroitiin. Menetelmillä saatu tieto teemoitettiin. Tuloksista selviää, että työntekijät ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa informaation määrään ja sisältöön, mutta tiedon saatavuudessa ja keskittämisessä on vielä kehitettävää. Henkilöstö toivoo viestinnän sähköistämistä, jotta tiettyihin tietoihin kuten työvuorolistoihin ja erilaisiin tiedotteisiin olisi pääsy myös työpaikan ulkopuolella. Yritys x:n sähköisten viestintäkanavien sisältö ja käytettävyys eivät vastaa ravintolatyöntekijöiden tarpeisiin, minkä takia niitä ei juurikaan seurata. Työpaikalta löytyvä printattu materiaali tulisi keskittää muutamaan tiettyyn paikkaan, jotta tieto tavoittaisi ilmestyessään mahdollisimman monta työntekijää.
Osaston työntekijät osallistuivat työhön omalla panoksellaan ja heidän näkemyksistään tutkimukseen saatiin luotettavuutta ja moniulotteisuutta. Kehittämisehdotuksia laadittiin tutkimustulosten pohjalta, ja niiden ideaalia toteutusprosessia porrastettiin tarvittaessa siten, että hitaasti toteutettavissa oleville muutoksille annettiin myös nopeammin saavutettavia parannusehdotelmia. Eniten järjestelyä vaativana kehitysideana osastolle toivotaan ravintolan tarpeisiin vastaavaa, omaa sähköistä viestintäkanavaa. Viestintää voidaan sähköistää nopeammalla aikataululla aktivoimalla ravintolatyöntekijät aktiiviseen työsähköpostin käyttöön. Osaston perehdytysmateriaaliin voidaan sisällyttää sisäiseen viestintään liittyvää informaatiota, jotta kaikki kanavat ja viestinnän seurannan merkitys tulevat ilmi heti työsuhteen alkaessa. Suullinen viestintä osastolla koetaan lähtökohtaisesti onnistuneena, mutta pienillä lisäyksillä siitä saadaan entistä enemmän henkilöstön tarpeiden mukaista.
Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Alkutilanne kartoitettiin henkilöstölle suunnatulla kyselylomakkeella. Tämän jälkeen tutkimusmateriaalia hankittiin lisää henkilöhaastatteluilla, jotka äänitettiin ja litteroitiin. Menetelmillä saatu tieto teemoitettiin. Tuloksista selviää, että työntekijät ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa informaation määrään ja sisältöön, mutta tiedon saatavuudessa ja keskittämisessä on vielä kehitettävää. Henkilöstö toivoo viestinnän sähköistämistä, jotta tiettyihin tietoihin kuten työvuorolistoihin ja erilaisiin tiedotteisiin olisi pääsy myös työpaikan ulkopuolella. Yritys x:n sähköisten viestintäkanavien sisältö ja käytettävyys eivät vastaa ravintolatyöntekijöiden tarpeisiin, minkä takia niitä ei juurikaan seurata. Työpaikalta löytyvä printattu materiaali tulisi keskittää muutamaan tiettyyn paikkaan, jotta tieto tavoittaisi ilmestyessään mahdollisimman monta työntekijää.
Osaston työntekijät osallistuivat työhön omalla panoksellaan ja heidän näkemyksistään tutkimukseen saatiin luotettavuutta ja moniulotteisuutta. Kehittämisehdotuksia laadittiin tutkimustulosten pohjalta, ja niiden ideaalia toteutusprosessia porrastettiin tarvittaessa siten, että hitaasti toteutettavissa oleville muutoksille annettiin myös nopeammin saavutettavia parannusehdotelmia. Eniten järjestelyä vaativana kehitysideana osastolle toivotaan ravintolan tarpeisiin vastaavaa, omaa sähköistä viestintäkanavaa. Viestintää voidaan sähköistää nopeammalla aikataululla aktivoimalla ravintolatyöntekijät aktiiviseen työsähköpostin käyttöön. Osaston perehdytysmateriaaliin voidaan sisällyttää sisäiseen viestintään liittyvää informaatiota, jotta kaikki kanavat ja viestinnän seurannan merkitys tulevat ilmi heti työsuhteen alkaessa. Suullinen viestintä osastolla koetaan lähtökohtaisesti onnistuneena, mutta pienillä lisäyksillä siitä saadaan entistä enemmän henkilöstön tarpeiden mukaista.