Tuotteen muotoilu Muoto2:lle
Yrjölä, Petra (2017)
Yrjölä, Petra
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuotteen suunnittelu, joka vastaa kuluttajien tarpeeseen, on trendien mukainen ja samalla myös ajaton. Työssä vastataan ajattomalla tuotteella kuluttajien tarpeeseen, johon liikkeissä ei ole tarjontaa kysynnästä huolimatta. Työn tavoitteena on edetä prototypointivaiheeseen. Työ vastaa kysymyksiin, millaisia tuotteita kuluttajat hakevat markkinoilta ja millainen tuote kestää aikaa.
Tutkimuskysymyksiin vastattiin eri tutkimusmenetelmin. Haastattelu- ja benchmarkigtutkimuksella saatiin tietoon, että kuluttajille markkinoidaan paljon säilytyskalusteita ja ajatonta ja esteettistä muotoilua. Esine- ja dokumenttianalyysillä selvitettiin ajattomuuden ominaisuuksia ja nyt vallitsevia trendejä. Lopullinen tuote suunniteltiin näitä tutkimusvastauksia hyödyntäen.
Työ kulkee tiedonhankinnan jälkeen ideointiin ja luonnostelujen kautta prototypointivaiheeseen. Prototypointivaiheessa mietitään tuotteen sommittelua, massoittelua ja mittasuhteita.
Tulokseksi saatiin vastaus, mitä ovat ajattomat ominaisuudet sekä mitkä ovat tämän hetken trendit, joita kuluttajat hakevat markkinoilta. Tämän hetken trendinä ovat tuotteet, joita on helppo vaihtaa ajankohtien mukaan. Trendinä on myös ekologisuus ja kestävät ratkaisut, joten suunniteltu tuote vastaa ajattomuudellaan joka hetkeen sopivaksi.
Tutkimuskysymyksiin vastattiin eri tutkimusmenetelmin. Haastattelu- ja benchmarkigtutkimuksella saatiin tietoon, että kuluttajille markkinoidaan paljon säilytyskalusteita ja ajatonta ja esteettistä muotoilua. Esine- ja dokumenttianalyysillä selvitettiin ajattomuuden ominaisuuksia ja nyt vallitsevia trendejä. Lopullinen tuote suunniteltiin näitä tutkimusvastauksia hyödyntäen.
Työ kulkee tiedonhankinnan jälkeen ideointiin ja luonnostelujen kautta prototypointivaiheeseen. Prototypointivaiheessa mietitään tuotteen sommittelua, massoittelua ja mittasuhteita.
Tulokseksi saatiin vastaus, mitä ovat ajattomat ominaisuudet sekä mitkä ovat tämän hetken trendit, joita kuluttajat hakevat markkinoilta. Tämän hetken trendinä ovat tuotteet, joita on helppo vaihtaa ajankohtien mukaan. Trendinä on myös ekologisuus ja kestävät ratkaisut, joten suunniteltu tuote vastaa ajattomuudellaan joka hetkeen sopivaksi.