Urheiluseuran markkinointiviestintä ja uutiskirjekonseptin kehittäminen
Pukkinen, Mika (2017)
Pukkinen, Mika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056519
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajalle mahdollisimman usealle asiakassegmentille suunnattu uutiskirjekonsepti. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä urheiluliiketoiminnan yleisiin lainalaisuuksiin ja toisena tavoitteena oli perehtyä urheiluseuran markkinointiviestintään. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli luoda kehitetyn uutiskirjekonseptin pohjalta ensimmäinen julkaistava uutiskirje.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensin urheiluliiketoimintaa yleisesti. Tavoitteena on selvittää, millaisia yleisiä lainalaisuuksia urheiluliiketoimintaan liittyy, mitkä ovat urheiluliiketoiminnan saatavuuden tekijät ja millainen ydintuote urheiluliiketoiminnan keskiössä on. Tämän jälkeen käydään yksityiskohtaisesti läpi, millaisia ovat urheiluseuran markkinointiviestintäkeinot ja millaisia malleja markkinointiviestintään on kehitetty, joita myös urheiluseurassa voidaan soveltaa. Markkinointiviestinnän keinoja valotetaan erilaisten esimerkkien kautta läpi teoriaosuuden. Teoriaosuudessa viitataan myös siihen, mille markkinointiviestinnän osa-alueille opinnäytetyön tarkoituksena ollut uutiskirjekonsepti voisi soveltua.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli luoda sisällöltään laajempi uutiskirjekonsepti, joka painottuisi enemmän mielikuvien luomiseen ja sisällöntuottamiseen kuin pelkästään myynninedistämis- ja mainontatarkoituksiin. Empiriaosuuden ensimmäisessä osassa mietitään, millainen on hyvä uutiskirje ja suunnitellaan uutiskirjekonsepti, joka on sovellettavissa uutiskirjeiden tekoon jatkumona. Empiriaosuuden toisessa osassa luodaan valmiin uutiskirjekonseptin pohjalta valmis uutiskirje, joka löytyy liitteistä.
Urheiluliiketoiminta perustuu pitkälti brändille ja mielikuviin, jonka vuoksi laajempisisältöinen uutiskirje on perusteltua luoda. Urheilun ydintuotteena toimii urheilujoukkue tai urheilijat, joiden ympärille luotu liiketoiminta perustuu urheilutapahtumien katsojiin ja yhteistyökumppanuuksiin esimerkiksi erilaisten mainosten muodossa. Markkinointiviestinnällä pyritään saamaan aikaan positiivinen imago ja brändi urheiluseuralle tai urheilijalle, jolloin yhteistyökumppanien ja urheilun seuraajien on helppo lähteä toimintaan mukaan ja lainata urheiluseuran tai urheilijan positiivista imagoa vastikkeellisesti omaan toimintaansa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensin urheiluliiketoimintaa yleisesti. Tavoitteena on selvittää, millaisia yleisiä lainalaisuuksia urheiluliiketoimintaan liittyy, mitkä ovat urheiluliiketoiminnan saatavuuden tekijät ja millainen ydintuote urheiluliiketoiminnan keskiössä on. Tämän jälkeen käydään yksityiskohtaisesti läpi, millaisia ovat urheiluseuran markkinointiviestintäkeinot ja millaisia malleja markkinointiviestintään on kehitetty, joita myös urheiluseurassa voidaan soveltaa. Markkinointiviestinnän keinoja valotetaan erilaisten esimerkkien kautta läpi teoriaosuuden. Teoriaosuudessa viitataan myös siihen, mille markkinointiviestinnän osa-alueille opinnäytetyön tarkoituksena ollut uutiskirjekonsepti voisi soveltua.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli luoda sisällöltään laajempi uutiskirjekonsepti, joka painottuisi enemmän mielikuvien luomiseen ja sisällöntuottamiseen kuin pelkästään myynninedistämis- ja mainontatarkoituksiin. Empiriaosuuden ensimmäisessä osassa mietitään, millainen on hyvä uutiskirje ja suunnitellaan uutiskirjekonsepti, joka on sovellettavissa uutiskirjeiden tekoon jatkumona. Empiriaosuuden toisessa osassa luodaan valmiin uutiskirjekonseptin pohjalta valmis uutiskirje, joka löytyy liitteistä.
Urheiluliiketoiminta perustuu pitkälti brändille ja mielikuviin, jonka vuoksi laajempisisältöinen uutiskirje on perusteltua luoda. Urheilun ydintuotteena toimii urheilujoukkue tai urheilijat, joiden ympärille luotu liiketoiminta perustuu urheilutapahtumien katsojiin ja yhteistyökumppanuuksiin esimerkiksi erilaisten mainosten muodossa. Markkinointiviestinnällä pyritään saamaan aikaan positiivinen imago ja brändi urheiluseuralle tai urheilijalle, jolloin yhteistyökumppanien ja urheilun seuraajien on helppo lähteä toimintaan mukaan ja lainata urheiluseuran tai urheilijan positiivista imagoa vastikkeellisesti omaan toimintaansa.