Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitopolku - Infuusiopoliklinikan toiminnan kehittäminen
Kaipainen, Tero; Holopainen, Henry (2017)
Kaipainen, Tero
Holopainen, Henry
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056504
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) infuusiopoliklinikan hoitopolkuja asiakkaiden ja sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakaslähtöisten, viihtyisien ja turvallisten hoitopolkujen kehittämiseksi infuusiopoliklinikalle. Opinnäytetyö oli osa Eksoten infuusiopoliklinikan tutkimus- ja kehittämisprojektia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sairaan-hoitajaopiskelijoiden (N=8) ja potilaiden (N=16) havainnointikaavakkeista sekä sairaanhoitajaopiskelijoiden (N=8) oppimispäiväkirjoista. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden havaintojen mukaan infuusiopoliklinikan asiakkaiden saapuminen sairaalaan oli selkeää ja opasteet olivat hyvin näkyvissä, mutta sairaalan sisällä opastuksessa havaittiin puutteita. Tutkimuksessa selvisi puutteita sairaalassa liikkumisessa, asiakaslähtöisyydessä ja potilasturvallisuudessa. Sairaalassa apuvälineet olivat hyvin saatavilla ja ilmoittautumisautomaatit olivat helppokäyttöisiä. Asiakkaiden kohtelu oli useimmiten ystävällistä ja asiallista. Asiakkaat kokivat saaneensa hyvää palvelua ja hoitoa. Puutteita taas koettiin aseptiikassa, potilaan tunnistamisessa, potilaiden intimiteetin säilyttämisessä sekä allergioiden huomioimisessa. Lisäksi jatkuvat keskeytykset häiritsivät hoitotilanteita erikoisalapoliklinikoilla. Tilat koettiin ahtaiksi sekä asiakkaiden että hoitajien kannalta.
Kaiken kaikkiaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa hoitoon ja kohteluun. Tutkimuksessa havaituista puutteista huolimatta Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä asiakaslähtöisyys toteutuu hyvin ja sairaalassa noudatetaan hyvän ja jatkuvan hoidon periaatteita.
Jatkossa vastaavan tutkimuksen voisi tehdä asiakkaille, joilla ei ole ennestään pitkää hoitosuhdetta, jotta saataisiin havainnoitua realistisemmin puuttuvat opasteet matkan varrelta. Samalla nähtäisiin paremmin, miten hoitotilanteeseen liittyvä potilaan tunnistaminen ja hänen taustatietojensa selvittely, esimerkiksi allergiat, tapahtuu.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sairaan-hoitajaopiskelijoiden (N=8) ja potilaiden (N=16) havainnointikaavakkeista sekä sairaanhoitajaopiskelijoiden (N=8) oppimispäiväkirjoista. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden havaintojen mukaan infuusiopoliklinikan asiakkaiden saapuminen sairaalaan oli selkeää ja opasteet olivat hyvin näkyvissä, mutta sairaalan sisällä opastuksessa havaittiin puutteita. Tutkimuksessa selvisi puutteita sairaalassa liikkumisessa, asiakaslähtöisyydessä ja potilasturvallisuudessa. Sairaalassa apuvälineet olivat hyvin saatavilla ja ilmoittautumisautomaatit olivat helppokäyttöisiä. Asiakkaiden kohtelu oli useimmiten ystävällistä ja asiallista. Asiakkaat kokivat saaneensa hyvää palvelua ja hoitoa. Puutteita taas koettiin aseptiikassa, potilaan tunnistamisessa, potilaiden intimiteetin säilyttämisessä sekä allergioiden huomioimisessa. Lisäksi jatkuvat keskeytykset häiritsivät hoitotilanteita erikoisalapoliklinikoilla. Tilat koettiin ahtaiksi sekä asiakkaiden että hoitajien kannalta.
Kaiken kaikkiaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa hoitoon ja kohteluun. Tutkimuksessa havaituista puutteista huolimatta Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä asiakaslähtöisyys toteutuu hyvin ja sairaalassa noudatetaan hyvän ja jatkuvan hoidon periaatteita.
Jatkossa vastaavan tutkimuksen voisi tehdä asiakkaille, joilla ei ole ennestään pitkää hoitosuhdetta, jotta saataisiin havainnoitua realistisemmin puuttuvat opasteet matkan varrelta. Samalla nähtäisiin paremmin, miten hoitotilanteeseen liittyvä potilaan tunnistaminen ja hänen taustatietojensa selvittely, esimerkiksi allergiat, tapahtuu.