Verkkokoulutuksesta kaupallinen menestystuote
Juhela, Satu (2017)
Juhela, Satu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056498
Tiivistelmä
Insinöörityössä perehdyttiin verkkokoulutuksen menestykseen vaikuttaviin tekijöihin. Työ sai innoituksensa yritystoiminnan kehitysprojektista, jossa meikkauskoulutusta tarjoava yritys etsi toteuttajia video-opetusmateriaaleilleen. Videotuotannon käynnistämiseen käytettyjä toimintamalleja verrattiin verkkokoulutusalan tutkittuihin hyviin toimintamalleihin, jotta selvisi, minkälaisia vaihtoehtoisia toimintatapoja jatkokehityksessä voidaan hyödyntää.
Työssä tutkittiin, millaiset ominaisuudet edistävät verkkokoulutuspalveluiden menestystä. Aiempien tutkimusten pohjalta selvisi, että opetusmateriaalien laadukkuus ja käyttäjäodotusten täyttäminen ovat tärkeimpiä menestykseen vaikuttavia tekijöitä. Tuotannollisesta näkökulmasta palveluja kannattaa kehittää ketteriä kehitystapoja suosien.Valtaosan markkinoilla olevista verkkokoulutuksista huomattiin keskittyvän tieteellisiin opetusaineisiin, kun taas kehitysprojektissa markkinoille haluttiin viedä käsityöläisammatteihin rinnasteisia meikkauskursseja.
Insinöörityön tavoite oli tuottaa laadukkaita opetusvideomateriaaleja verkkokursseille ja sitä kautta rakentaa menestyvää verkkokoulutustuotetta. Tavoitteen saavuttamiseksi selvitettiin tuotannollisia keinoja, joiden avulla opetusvideoita voidaan tuottaa tehokkaasti ja tasokkaasti. Käytännön työskentelyn kautta nähtiin, kuinka tärkeää on, että tilaaja-tuottajasuhteen molemmat osapuolet ymmärtävät, miten tuotannon yksittäisten vaiheiden toteutus vaikuttaa koko tuotantoon.
Yrityksen verkkokurssien jatkokehitykseen ideoitiin toimintamalleja, jotka perustuivat aiempaan tutkimukseen projektinhallintaprosesseista. Lopulta havaittiin, että menestyksekkääseen liiketoiminnan kehittämiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, mutta toimeen tarttuminen on ensimmäinen askel oikeaan suuntaan.
Työssä tutkittiin, millaiset ominaisuudet edistävät verkkokoulutuspalveluiden menestystä. Aiempien tutkimusten pohjalta selvisi, että opetusmateriaalien laadukkuus ja käyttäjäodotusten täyttäminen ovat tärkeimpiä menestykseen vaikuttavia tekijöitä. Tuotannollisesta näkökulmasta palveluja kannattaa kehittää ketteriä kehitystapoja suosien.Valtaosan markkinoilla olevista verkkokoulutuksista huomattiin keskittyvän tieteellisiin opetusaineisiin, kun taas kehitysprojektissa markkinoille haluttiin viedä käsityöläisammatteihin rinnasteisia meikkauskursseja.
Insinöörityön tavoite oli tuottaa laadukkaita opetusvideomateriaaleja verkkokursseille ja sitä kautta rakentaa menestyvää verkkokoulutustuotetta. Tavoitteen saavuttamiseksi selvitettiin tuotannollisia keinoja, joiden avulla opetusvideoita voidaan tuottaa tehokkaasti ja tasokkaasti. Käytännön työskentelyn kautta nähtiin, kuinka tärkeää on, että tilaaja-tuottajasuhteen molemmat osapuolet ymmärtävät, miten tuotannon yksittäisten vaiheiden toteutus vaikuttaa koko tuotantoon.
Yrityksen verkkokurssien jatkokehitykseen ideoitiin toimintamalleja, jotka perustuivat aiempaan tutkimukseen projektinhallintaprosesseista. Lopulta havaittiin, että menestyksekkääseen liiketoiminnan kehittämiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, mutta toimeen tarttuminen on ensimmäinen askel oikeaan suuntaan.