Paketering av kulturupplevelse : Case: Art Bank
Sandholm, Annette (2017)
Sandholm, Annette
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056450
Tiivistelmä
Art Bank galleria perustettiin Paraisille noin kolme vuotta sitten . Gallerialla on ainutlaatuinen konsepti, se tarjoaa taiteen lisäksi myös muita palveluita.
Tämän opinnenäytetyön tarkoitus on paketoida Art Bankin tarjoamat palvelut käyttämällä tiettyä tuotekehitysmetodia, eli tässä tapauksessa Loopa- mallia, joka poikkeaa perinteisestä tuotekehitysmallista siten että asiakasta kuunnellaan alusta asti ja siten pystytään tarjoamaan tuote joka vastaa todellista kysyntää. Tällä tavoin markkinointia pystytään yksinkertaistamaan ja kohdistamaan sitä kohderyhmälle. Käytin päänsääntöisesti Loopa-mallia mutta muutin mallia saadakseni muitakin osioita mukaan prosessiin ja tuotekehitysprosessin joka sopisi Art Bankille paremmin. Prosessiin kuuluu myös Art Bankin palveluja ja markkinoita luotavaa tutkimus. Käytin teoriaosassa valittuja osia palvelumuotoilusta jotka sisältävät Service Blueprintin, Business Model Canvasin ja benchmarkingin, ja lisäksi käytin vielä osan storytelling ja osia Blue ocean strategiasta.
Teorian lisäksi suunnittelin prototyypin selkeästä esitteestä jota voidaan käyttää suoramarkkinoinnissa. Empiirisessä osassa tein syvähaastatteluja saadakseni enemmän tietoa markkinoista ja kysynnästä.
Tutkimuksessa kävi ilmi että kysyntää on olemassa, mutta asiakkaat eivät välttämättä tiedä että heillä on tämä tarve. Tutkimus osoitti myös että Art Bank kannattaa aktiivisesti ottaa yhteyttä eri organisaatioihin ja yrityksiin esitelläkseen tarjontaansa, esimerkiksi kutsumalla edustajia käymään galleriassa. Tämä edistäisi pitkiä
asiakassuhteita ja lisäisi kävijämäärää.
Tämän opinnenäytetyön tarkoitus on paketoida Art Bankin tarjoamat palvelut käyttämällä tiettyä tuotekehitysmetodia, eli tässä tapauksessa Loopa- mallia, joka poikkeaa perinteisestä tuotekehitysmallista siten että asiakasta kuunnellaan alusta asti ja siten pystytään tarjoamaan tuote joka vastaa todellista kysyntää. Tällä tavoin markkinointia pystytään yksinkertaistamaan ja kohdistamaan sitä kohderyhmälle. Käytin päänsääntöisesti Loopa-mallia mutta muutin mallia saadakseni muitakin osioita mukaan prosessiin ja tuotekehitysprosessin joka sopisi Art Bankille paremmin. Prosessiin kuuluu myös Art Bankin palveluja ja markkinoita luotavaa tutkimus. Käytin teoriaosassa valittuja osia palvelumuotoilusta jotka sisältävät Service Blueprintin, Business Model Canvasin ja benchmarkingin, ja lisäksi käytin vielä osan storytelling ja osia Blue ocean strategiasta.
Teorian lisäksi suunnittelin prototyypin selkeästä esitteestä jota voidaan käyttää suoramarkkinoinnissa. Empiirisessä osassa tein syvähaastatteluja saadakseni enemmän tietoa markkinoista ja kysynnästä.
Tutkimuksessa kävi ilmi että kysyntää on olemassa, mutta asiakkaat eivät välttämättä tiedä että heillä on tämä tarve. Tutkimus osoitti myös että Art Bank kannattaa aktiivisesti ottaa yhteyttä eri organisaatioihin ja yrityksiin esitelläkseen tarjontaansa, esimerkiksi kutsumalla edustajia käymään galleriassa. Tämä edistäisi pitkiä
asiakassuhteita ja lisäisi kävijämäärää.