Leikin varjolla -opas 1-6-vuotiaan lapsen leikin ohjaamiseen päiväkodissa
Metsäranta, Eveliina (2017)
Metsäranta, Eveliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046381
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia opas leikin ohjaamiseen päiväkodissa. Oppaan tarkoitus on tarjota selkeä ja kattava kokonaisuus 1-6-vuotiaan lapsen kehityksestä ja leikeistä sekä antaa vinkkejä leikin ohjaamiseen eri-ikävaiheissa.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun kanssa. Opas on laadittu varhaiskasvatuksen opiskelijoille ja tarkoituksena on, että opiskelijat saisivat oppaasta eväitä harjoitteluihin sekä valmistumisen myötä tulevaan työhönsä.
Opasta varten tein kirjallisuuskatsauksen, jossa käsittelin leikin ohjaamisen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Päiväkoti on osa varhaiskasvatusta, mikä perustuu varhais-kasvatuslakiin ja sen mukaan luotaviin varhaiskasvatuksen perusteisiin. Se on omanlaisensa toimintaympäristö, jossa leikki on vahvasti lapsen arjessa läsnä. Leikki rakentuu lapsen kasvun ja kehityksen myötä, joten on tärkeää tietää nämä vaiheet. Ne määrittelevät sen, millaista ohjausta lapsi leikeissään tarvitsee.
Leikki on lapselle luontainen tapa toimia ja auttaa häntä hahmottamaan sekä käsittelemään maailmaa. Sen kautta lapsi oppii monia tärkeitä taitoja, joita elämän varrella tulee tarvitsemaan. Monipuolisella ja innostavalla ympäristöllä on suuri merkitys lapsen leikin kehittymiselle sekä se auttaa lasta myös kehittämään luovuutta ja mielikuvitusta. Leikin ohjaaminen jakautuukin epäsuoraan ja suoraan ohjaamiseen. Epäsuorassa ohjaamisessa luodaan leikille puitteet ja oikeanlainen ympäristö. Suorassa ohjaamisessa keskitytään enemmän leikin sisältöön ja juonen kehittämiseen. Leikin ohjaaminen vaihtelee sen mukaan, missä vaiheessa kehitystä lapsi on. Pääsääntöisesti mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä enemmän hän tarvitsee ohjausta. Lapsen leikkitaitojen kehittyessä lapsi osaa kehitellä omia leikkejään yhä enemmän, mutta yhteisleikkien lisääntyessä lapsi tarvitsee ohjausta yhdessä toisten kanssa toimimiseen ja leikkien syventämiseen. Leikin ohjaamisessa tärkeintä on, että lapsi saa aikuisen tuella kehittää leikkejään ja oppia samalla monia taitoja.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun kanssa. Opas on laadittu varhaiskasvatuksen opiskelijoille ja tarkoituksena on, että opiskelijat saisivat oppaasta eväitä harjoitteluihin sekä valmistumisen myötä tulevaan työhönsä.
Opasta varten tein kirjallisuuskatsauksen, jossa käsittelin leikin ohjaamisen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Päiväkoti on osa varhaiskasvatusta, mikä perustuu varhais-kasvatuslakiin ja sen mukaan luotaviin varhaiskasvatuksen perusteisiin. Se on omanlaisensa toimintaympäristö, jossa leikki on vahvasti lapsen arjessa läsnä. Leikki rakentuu lapsen kasvun ja kehityksen myötä, joten on tärkeää tietää nämä vaiheet. Ne määrittelevät sen, millaista ohjausta lapsi leikeissään tarvitsee.
Leikki on lapselle luontainen tapa toimia ja auttaa häntä hahmottamaan sekä käsittelemään maailmaa. Sen kautta lapsi oppii monia tärkeitä taitoja, joita elämän varrella tulee tarvitsemaan. Monipuolisella ja innostavalla ympäristöllä on suuri merkitys lapsen leikin kehittymiselle sekä se auttaa lasta myös kehittämään luovuutta ja mielikuvitusta. Leikin ohjaaminen jakautuukin epäsuoraan ja suoraan ohjaamiseen. Epäsuorassa ohjaamisessa luodaan leikille puitteet ja oikeanlainen ympäristö. Suorassa ohjaamisessa keskitytään enemmän leikin sisältöön ja juonen kehittämiseen. Leikin ohjaaminen vaihtelee sen mukaan, missä vaiheessa kehitystä lapsi on. Pääsääntöisesti mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä enemmän hän tarvitsee ohjausta. Lapsen leikkitaitojen kehittyessä lapsi osaa kehitellä omia leikkejään yhä enemmän, mutta yhteisleikkien lisääntyessä lapsi tarvitsee ohjausta yhdessä toisten kanssa toimimiseen ja leikkien syventämiseen. Leikin ohjaamisessa tärkeintä on, että lapsi saa aikuisen tuella kehittää leikkejään ja oppia samalla monia taitoja.