Unen merkitys nuoren terveydelle ja hyvinvoinnille
Huhdanmäki, Lotta; Pöyhönen, Heli (2017)
Huhdanmäki, Lotta
Pöyhönen, Heli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046334
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen projekti, jossa tarkoituksena oli tuottaa opas ja ohjaustilanne unen merkityksestä nuoren terveydelle ja hyvinvoinnille Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan opiskeluterveydenhoitajien käyttöön. Työn tilaajana oli Porin Perusturva. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että nuoret osaavat tunnistaa uneen vaikuttavia tekijöitä sekä hyvän unen merkityksen ja saavat tietoa unesta. Opinnäytetyöntekijöiden omana tavoitteena oli laatia nuorta kiinnostava materiaali eli lyhyt ja selkeä kokonaisuus, joka palvelisi käyttötarkoitustaan. Tekijöiden tavoitteena oli myös kehittyä projektin suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa, raportin kirjoittamisessa sekä vahvistaa omaa osaamista uneen ja ohjaukseen liittyen.
Projekti alkoi syksyllä 2016. Tekijät tapasivat yhteistyötahon kanssa, josta esitettiin toiveena ohjaustilanteen järjestäminen alkuperäisen idean, eli oppaan lisäksi. Syksyllä 2016 sekä alkuvuodesta 2017 perehdyttiin kirjallisuuteen, sekä aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja projekteihin. Teoreettisessa osiossa käsiteltiin nuoren unta ja nukkumista, opiskeluterveydenhuoltoa ja nukkumiseen liittyvää ohjausta sekä projektissa käytettäviä menetelmiä. Oppaaseen sisällytettiin ohjeistusta unesta, unen vaikutuksista, unta heikentävistä tekijöistä ja unen parannuskeinoista. Oppaasta lähetettiin koeversio tilaajalle helmikuussa 2016, jolloin pyydettiin oppaasta palautetta, jonka perusteella opasta vielä muokattiin. Ohjaustilanne toteutettiin huhtikuussa 2016, kohderyhmänä olivat ensimmäisen vuoden ryhmä hotelli-, ravintola- ja cateringalalta. Ohjaustilanne oli kestoltaan 45 minuuttia ja siinä käsiteltiin oppaassa esiintyviä uniasioita. Osallistavasta ohjaustilanteesta pyydettiin opiskelijoita palautetta Kahoot!-kyselyn perusteella.
Sekä projektin että opinnäytetyöntekijöiden omat tavoitteet saavutettiin. Oppaasta ei kohderyhmältä saatu palautetta, mutta ohjaustilanne onnistui ja opiskelijat olivat kiinnostuneita tunnin aiheesta. Projekti päättyi toukokuussa 2017, jolloin opinnäytetyöntekijät luovuttivat oppaan terveydenhoitajien käyttöön. Jatkossa olisi mielenkiintoista tietää, onko oppaasta ollut toivottua hyötyä. Oppaan antaman tiedon lisäksi nuoret tulisi saada motivoitua unen kohdalla pidempiaikaiseen muutokseen. Käytännössä tätä opinnäytettä voisi jatkaa tutkimuksella, joka selvittäisi kohderyhmän motivaatiota ja unitottumuksien muutoksia sekä tämän projektin hyödyllisyyttä näihin liittyen.
Projekti alkoi syksyllä 2016. Tekijät tapasivat yhteistyötahon kanssa, josta esitettiin toiveena ohjaustilanteen järjestäminen alkuperäisen idean, eli oppaan lisäksi. Syksyllä 2016 sekä alkuvuodesta 2017 perehdyttiin kirjallisuuteen, sekä aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja projekteihin. Teoreettisessa osiossa käsiteltiin nuoren unta ja nukkumista, opiskeluterveydenhuoltoa ja nukkumiseen liittyvää ohjausta sekä projektissa käytettäviä menetelmiä. Oppaaseen sisällytettiin ohjeistusta unesta, unen vaikutuksista, unta heikentävistä tekijöistä ja unen parannuskeinoista. Oppaasta lähetettiin koeversio tilaajalle helmikuussa 2016, jolloin pyydettiin oppaasta palautetta, jonka perusteella opasta vielä muokattiin. Ohjaustilanne toteutettiin huhtikuussa 2016, kohderyhmänä olivat ensimmäisen vuoden ryhmä hotelli-, ravintola- ja cateringalalta. Ohjaustilanne oli kestoltaan 45 minuuttia ja siinä käsiteltiin oppaassa esiintyviä uniasioita. Osallistavasta ohjaustilanteesta pyydettiin opiskelijoita palautetta Kahoot!-kyselyn perusteella.
Sekä projektin että opinnäytetyöntekijöiden omat tavoitteet saavutettiin. Oppaasta ei kohderyhmältä saatu palautetta, mutta ohjaustilanne onnistui ja opiskelijat olivat kiinnostuneita tunnin aiheesta. Projekti päättyi toukokuussa 2017, jolloin opinnäytetyöntekijät luovuttivat oppaan terveydenhoitajien käyttöön. Jatkossa olisi mielenkiintoista tietää, onko oppaasta ollut toivottua hyötyä. Oppaan antaman tiedon lisäksi nuoret tulisi saada motivoitua unen kohdalla pidempiaikaiseen muutokseen. Käytännössä tätä opinnäytettä voisi jatkaa tutkimuksella, joka selvittäisi kohderyhmän motivaatiota ja unitottumuksien muutoksia sekä tämän projektin hyödyllisyyttä näihin liittyen.