Työmaaperehdyttämisen kehittäminen ja TTS
Kukko, Joni (2017)
Kukko, Joni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046302
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Skanskan työmailla päivittäin tehtävää työmaaperehdytystä ja sen kehittämistä sähköiseen muotoon. Skanskan työmailla perehdytetään useita uusia työntekijöitä, joka päivä ja nykyinen paperisena tehtävä perehdytyskäytäntö koetaan todella raskaaksi ja aikaa vieväksi prosessiksi työmailla. Työn tavoitteena oli tutkia tämänhetkisen työmaaperehdytyksen ongelmakohtia ja selvittää kehitysmahdollisuuksia sekä työmaaperehdytyksen mahdollista siirtämistä lähes kokonaan sähköiseen muotoon.
Työn toteutus suoritettiin tutustumalla ensin aiheeseen liittyvään teoriaan, Skanskan toiminta tapoihin, lainsäädäntöön sekä määräyksiin. Tämän osuuden jälkeen tutkimusosuuden aineisto ja ongelmakohtien havainnointi tehtiin haastattelemalla Skanskan työmaatoimihenkilöitä sekä Skanskan kehitysyksikössä työskenteleviä henkilöitä, jonka lisäksi saatiin tietoa työmaaperehdytyksen tämänhetkisestä tilanteesta.
Opinnäytetyön lopputuloksena arviointiin keinoja nykyisen työmaaperehdytyksen sähköistämiseksi sekä perehdyttäjien työmäärän keventämiseksi sekä annettiin ehdotuksia siihen, millä tavoin sähköisen työmaaperehdytykseen voitaisiin siirtyä kokonaan. Esimerkiksi sähköisen henkilötunnisteen tai verkkokoulun avulla.
Työn toteutus suoritettiin tutustumalla ensin aiheeseen liittyvään teoriaan, Skanskan toiminta tapoihin, lainsäädäntöön sekä määräyksiin. Tämän osuuden jälkeen tutkimusosuuden aineisto ja ongelmakohtien havainnointi tehtiin haastattelemalla Skanskan työmaatoimihenkilöitä sekä Skanskan kehitysyksikössä työskenteleviä henkilöitä, jonka lisäksi saatiin tietoa työmaaperehdytyksen tämänhetkisestä tilanteesta.
Opinnäytetyön lopputuloksena arviointiin keinoja nykyisen työmaaperehdytyksen sähköistämiseksi sekä perehdyttäjien työmäärän keventämiseksi sekä annettiin ehdotuksia siihen, millä tavoin sähköisen työmaaperehdytykseen voitaisiin siirtyä kokonaan. Esimerkiksi sähköisen henkilötunnisteen tai verkkokoulun avulla.