Toisen asteen ammatillinen koulutus ja työssäoppiminen
Vesa, Kalle (2017)
Vesa, Kalle
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036260
Tiivistelmä
”Niin muuttuu maailma, Eskoni”- Nummisuutarit (Aleksis Kivi, 1864)
Toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformi on tuloillaan ja uudistuneiden lakien on tarkoitus astua voimaan 1.1.2018. Hallituksen ohjelman mukaan mm. ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallista merkitystä vahvistetaan ja toisen asteen koulutusta uudistetaan vastaamaan tulevaisuuden osaamistarpeita. Työpaikalla tapahtuvaa oppimista pyritään lisäämään ja samalla parantamaan sen laatua. Oppimisympäristöjä digitalisoidaan ja uusia digitaalisia palveluita kehitetään. Opettajan roolista perinteisestä opettajasta kohti valmentajaa tai ohjaajaa, on puhuttu jo joitain vuosia ja tämäkin tuleva reformi edelleen johdattelee siihen.
Työssäoppimiseen osana toisen asteen ammatillista koulutusta suhtaudutaan myönteisesti sekä yritysmaailmassa, että opettajien sekä opiskelijoiden parissa. Työssäoppimisen määrän edelleen lisääntyessä on huolehdittava myös sille asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta.
Tässä kehitystyössä seurataan Porvoon Ammattiopiston sähkö-automaatiolinjan opiskelijoiden työssäoppimista ja sekä omien havaintojen, että tutkimuksen valossa mietitään miten työssäoppimisen ammatillista merkitystä voitaisiin edelleen kohentaa.
Digitalisaation ja sosiaalisen median sovelluksia voidaan hyödyntää työssäoppimisen valvonnassa ja ohjauksessa mutta opettajan on edelleen oltava vahvasti läsnä ja yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa toimien saateltava opiskelijaa syvemmälle ammatilliseen osaamiseen sekä osaksi työyhteisöä.
Työssäoppimisen tuloksellisuuteen ei vaikuta ainoastaan työssäoppimispaikka työpaikkaohjaajineen ja työyhteisöineen. Ammatillisen uteliaisuuden ja motivaation siemen ja halu kehittyä ammattilaiseksi kylvetään jo koulussa tapahtuvien opintojen aikana.
Toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformi on tuloillaan ja uudistuneiden lakien on tarkoitus astua voimaan 1.1.2018. Hallituksen ohjelman mukaan mm. ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallista merkitystä vahvistetaan ja toisen asteen koulutusta uudistetaan vastaamaan tulevaisuuden osaamistarpeita. Työpaikalla tapahtuvaa oppimista pyritään lisäämään ja samalla parantamaan sen laatua. Oppimisympäristöjä digitalisoidaan ja uusia digitaalisia palveluita kehitetään. Opettajan roolista perinteisestä opettajasta kohti valmentajaa tai ohjaajaa, on puhuttu jo joitain vuosia ja tämäkin tuleva reformi edelleen johdattelee siihen.
Työssäoppimiseen osana toisen asteen ammatillista koulutusta suhtaudutaan myönteisesti sekä yritysmaailmassa, että opettajien sekä opiskelijoiden parissa. Työssäoppimisen määrän edelleen lisääntyessä on huolehdittava myös sille asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta.
Tässä kehitystyössä seurataan Porvoon Ammattiopiston sähkö-automaatiolinjan opiskelijoiden työssäoppimista ja sekä omien havaintojen, että tutkimuksen valossa mietitään miten työssäoppimisen ammatillista merkitystä voitaisiin edelleen kohentaa.
Digitalisaation ja sosiaalisen median sovelluksia voidaan hyödyntää työssäoppimisen valvonnassa ja ohjauksessa mutta opettajan on edelleen oltava vahvasti läsnä ja yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa toimien saateltava opiskelijaa syvemmälle ammatilliseen osaamiseen sekä osaksi työyhteisöä.
Työssäoppimisen tuloksellisuuteen ei vaikuta ainoastaan työssäoppimispaikka työpaikkaohjaajineen ja työyhteisöineen. Ammatillisen uteliaisuuden ja motivaation siemen ja halu kehittyä ammattilaiseksi kylvetään jo koulussa tapahtuvien opintojen aikana.