Tehokas tiedonsiirto korjaushankkeessa - tutkimuksista suunnitteluun
Lindman, Niko (2017)
Lindman, Niko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036248
Tiivistelmä
Tieto kuntotutkijoiden ja korjaussuunnittelijoiden välillä ei aina välity riittävän selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa eivätkä osapuolet puhu aina ns. ”samaa kieltä”. Tästä syystä hankkeen onnistumisen kannalta tärkeitä tietoja voi joskus jäädä saamatta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Ramboll Finland Oy:n korjausrakentamisen yksiköissä tapahtuvaa tiedonsiirron prosessia kuntotutkijoiden ja korjausrakennesuunnittelijoiden välillä. Työ rajattiin koskemaan tapauksia, joissa kuntotutkimuksia ja korjaussuunnittelua kohdistetaan koulurakennuksiin peruskorjaus- sekä sisäilmaongelmatapauksissa.
Työn aihetta lähestyttiin kolmesta näkökulmasta. Opinnäytetyöntekijä osallistui 1960-
luvulla rakennetun koulurakennuksen kuntotutkimuksiin, jossa suoritettiin rakenteiden kuntotutkimukset tulevaa peruskorjausta varten. Hankesuunnitteluvaihetta varten haastateltiin yrityksen asiantuntijoita koskien 1920-luvun koulurakennuksen hankesuunnittelua. Lisäksi rakennusten kuntotukimuksiin, hankesuunnitteluun ja näiden väliseen tiedonsiirtoon perehdyttiin kirjallisuustutkimuksella.
Tuloksena laadittiin tilaajayrityksen sisäiseen käyttöön Excel-pohjainen opas, jota voidaan käyttää tutkijoille ja suunnittelijoille tarkastuslistana. Ohjelmassa on koottuna aihetta käsitteleviä lakeja, asetuksia ja ohjeita. Ohjelmassa voidaan valita tutkijan tai suunnittelijan rooli, valita tilaajan hankkeelle asetettuja tavoitteita ja hankkeeseen sisällytettyjä sekä siitä pois rajattuja kokonaisuuksia. Ohjelma listaa valittujen reunaehtojen mukaan listan asioista, joita tutkijan ja/tai suunnittelijan tulee ottaa hankkeessa huomioon. Opas hyödyttää etenkin aloittelevia tutkijoita ja suunnittelijoita ja sitä voidaan käyttää yrityksen tulevissa hankkeissa tutkimus- ja suunnittelutyön tehostamiseksi ja kaksinkertaisen työn minimoimiseksi.
Tutkimus osoitti, että optimaalisemmalla tiedonsiirrolla voidaan välttää huomattavasti kaksinkertaista työtä. Tiedonsiirtoon ja siihen liittyvien ongelmien ratkaisemiseen voi projektista riippuen kulua jopa 15 % työajasta aiheuttaen ylimääräisiä kustannuksia joko tilaajalle tai yritykselle.
Työn aihetta lähestyttiin kolmesta näkökulmasta. Opinnäytetyöntekijä osallistui 1960-
luvulla rakennetun koulurakennuksen kuntotutkimuksiin, jossa suoritettiin rakenteiden kuntotutkimukset tulevaa peruskorjausta varten. Hankesuunnitteluvaihetta varten haastateltiin yrityksen asiantuntijoita koskien 1920-luvun koulurakennuksen hankesuunnittelua. Lisäksi rakennusten kuntotukimuksiin, hankesuunnitteluun ja näiden väliseen tiedonsiirtoon perehdyttiin kirjallisuustutkimuksella.
Tuloksena laadittiin tilaajayrityksen sisäiseen käyttöön Excel-pohjainen opas, jota voidaan käyttää tutkijoille ja suunnittelijoille tarkastuslistana. Ohjelmassa on koottuna aihetta käsitteleviä lakeja, asetuksia ja ohjeita. Ohjelmassa voidaan valita tutkijan tai suunnittelijan rooli, valita tilaajan hankkeelle asetettuja tavoitteita ja hankkeeseen sisällytettyjä sekä siitä pois rajattuja kokonaisuuksia. Ohjelma listaa valittujen reunaehtojen mukaan listan asioista, joita tutkijan ja/tai suunnittelijan tulee ottaa hankkeessa huomioon. Opas hyödyttää etenkin aloittelevia tutkijoita ja suunnittelijoita ja sitä voidaan käyttää yrityksen tulevissa hankkeissa tutkimus- ja suunnittelutyön tehostamiseksi ja kaksinkertaisen työn minimoimiseksi.
Tutkimus osoitti, että optimaalisemmalla tiedonsiirrolla voidaan välttää huomattavasti kaksinkertaista työtä. Tiedonsiirtoon ja siihen liittyvien ongelmien ratkaisemiseen voi projektista riippuen kulua jopa 15 % työajasta aiheuttaen ylimääräisiä kustannuksia joko tilaajalle tai yritykselle.