Från idé till verklighet : En handbok för kickoff-verksamhet i elevkårsarbetet på gymnasier och andra stadiet.
Haglund, Sofia (2017)
Haglund, Sofia
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036236
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att inspirera och motivera elevkårshandledare i deras arbete på gymnasiet och andra stadiet genom att utveckla en metodhandbok vid namn ”Från idé till verklighet”. Denna metodhandbok utvecklades tillsammans med Ekenäs gymnasiums elevkårshandledare Mikaela Hemmälin samt elevkåren för läsåret 2016 som fungerade som min pilotgrupp under en dag då vi testade på övningarna i metodhandboken.
I detta skriftliga arbete behandlas teori och metoder kring coaching, gruppens utveckling, generation Z & Y samt feedback och delaktighet som stöder de övningarna och metoderna som jag utvecklat i metodhandboken.
Metodhandboken kan användas för att starta upp elevkårsverksamheten i början av läsåret. Den riktar sig till elevkårshandledare som vill utveckla, motivera och förnya elevkårsarbetet i sin skola. The purpose with this thesis is to inspire and motivate student councils in their work at upper secondary school, by developing a guide of tangible methods. The title of the guide is ”Från idé till verklighet”, here translated as 'From idea to action', and it is made in co-operation with the student counselor Mikaela Hämmelin, as well as the student council group during school year 2016. The student council group functioned as my pilot group during one day where we tried the various methods from the guide.
In this particular research theories and methods regarding coaching, group development and generation Z and Y are examined. Feedback and participation of the methods I have been developing in the guide are also discussed.
The guide of methods can be used in the beginning of the school year and addresses towards student councils who wish to develop, motivate and renew the work of the student council project in their particular school.
I detta skriftliga arbete behandlas teori och metoder kring coaching, gruppens utveckling, generation Z & Y samt feedback och delaktighet som stöder de övningarna och metoderna som jag utvecklat i metodhandboken.
Metodhandboken kan användas för att starta upp elevkårsverksamheten i början av läsåret. Den riktar sig till elevkårshandledare som vill utveckla, motivera och förnya elevkårsarbetet i sin skola.
In this particular research theories and methods regarding coaching, group development and generation Z and Y are examined. Feedback and participation of the methods I have been developing in the guide are also discussed.
The guide of methods can be used in the beginning of the school year and addresses towards student councils who wish to develop, motivate and renew the work of the student council project in their particular school.