Sosiaalisen median markkinointistrategia
Tran, Jenny (2017)
Tran, Jenny
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036226
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli suunnitella toimeksiantajayritykselle sopiva sosiaalisen median markkinointistrategia ja avustaa sen toteutuksessa sekä tuottaen sisältöä sovittuihin kanaviin. Pyrkimyksenä oli myös kouluttaa yrityksen henkilökuntaa käyttämään sosiaalista mediaa yleisellä tasolla ja markkinoinnissa tutustuttamalla heidät sosiaalisen median erilaisiin kanaviin ja mainostyökaluihin.
Opinnäytetyössä keskityttiin tutkimaan Facebookissa toimivaa markkinointia ja siinä toimivia mainos- ja raportointityökaluja. Sosiaalista mediaa ja markkinointia tutkittiin lyhyesti, minkä jälkeen syvennyttiin Facebook-markkinoinnin mahdollisuuksiin ja Facebookissa toimiviin mainoskäytäntöihin ja -työkaluihin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että jos yritys vakavasti haluaa sijoittaa sosiaalisessa mediassa markkinointiin ja saada siellä tuloksia, tulee aiheeseen sijoittaa riittävästi resursseja.
Ennen markkinointistrategian toteutusta toimeksiantajayrityksen henkilökuntaa opastettiin yleisimpien sosiaalisten medioiden käytössä ja sille järjestettiin intensiivikoulutus Facebookin ja Instagramin markkinointityövälineistä.
Markkinointistrategian suunnittelussa otettiin huomioon toimeksiantajayrityksen tarpeet ja resurssit. Strategiassa yritykselle määriteltiin sopivat markkinointikanavat, tavoitteet näille kanaville, markkinointiin käytettävä budjetti, kohderyhmät ja seurannan työvälineet. Markkinointistrategiaa toteutettiin käyttäen näitä määrityksiä. Markkinointistrategian toteutuksessa keskityttiin sisällöntuotantoon yritykselle. Toimeksiantajayritykselle tuotettiin kuusi kampanjaa, joissa hyödynnettiin Facebookin mainostyökaluja.
Insinöörityön lopputuloksena toimeksiantajalle suunniteltiin sosiaalisen median markkinointistrategia ja tuotettiin sisältöä ja kampanjoita valittuihin sosiaalisen median kanaviin noudattaen suunniteltua ohjeistusta. Yrityksen kanssamarkkinointistrategian toteutusvaiheen alussa asetetut tavoitteet saavutettiin.
Opinnäytetyössä keskityttiin tutkimaan Facebookissa toimivaa markkinointia ja siinä toimivia mainos- ja raportointityökaluja. Sosiaalista mediaa ja markkinointia tutkittiin lyhyesti, minkä jälkeen syvennyttiin Facebook-markkinoinnin mahdollisuuksiin ja Facebookissa toimiviin mainoskäytäntöihin ja -työkaluihin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että jos yritys vakavasti haluaa sijoittaa sosiaalisessa mediassa markkinointiin ja saada siellä tuloksia, tulee aiheeseen sijoittaa riittävästi resursseja.
Ennen markkinointistrategian toteutusta toimeksiantajayrityksen henkilökuntaa opastettiin yleisimpien sosiaalisten medioiden käytössä ja sille järjestettiin intensiivikoulutus Facebookin ja Instagramin markkinointityövälineistä.
Markkinointistrategian suunnittelussa otettiin huomioon toimeksiantajayrityksen tarpeet ja resurssit. Strategiassa yritykselle määriteltiin sopivat markkinointikanavat, tavoitteet näille kanaville, markkinointiin käytettävä budjetti, kohderyhmät ja seurannan työvälineet. Markkinointistrategiaa toteutettiin käyttäen näitä määrityksiä. Markkinointistrategian toteutuksessa keskityttiin sisällöntuotantoon yritykselle. Toimeksiantajayritykselle tuotettiin kuusi kampanjaa, joissa hyödynnettiin Facebookin mainostyökaluja.
Insinöörityön lopputuloksena toimeksiantajalle suunniteltiin sosiaalisen median markkinointistrategia ja tuotettiin sisältöä ja kampanjoita valittuihin sosiaalisen median kanaviin noudattaen suunniteltua ohjeistusta. Yrityksen kanssamarkkinointistrategian toteutusvaiheen alussa asetetut tavoitteet saavutettiin.