Sädehoitoa saavan potilaan asettelu – Verkko-oppimateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille
Salola, Annika; Svensk, Sari (2017)
Salola, Annika
Svensk, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036215
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali sädehoitopotilaan asettelusta hoitoasentoon oheismateriaaliksi röntgenhoitajaopiskelijoille. Materiaalin on tarkoitus toimia osana Metropolia Ammattikorkeakoulun Syöpää sairastava potilas sädehoidossa -kurssia. Sen tavoitteena on tukea lähiopetusta ja asettelun hahmottamista käytännössä, ennen työelämäharjoitteluun menoa.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin stillkuvista koostuvana videona, jossa kertoja selittää läpi asettelun prosessin kuvien kautta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu alan asiantuntijajulkaisuista, kirjallisuudesta ja ajankohtaisista tutkimuksista. Siinä käsitellään sädehoitoa, asettelua sekä verkko-oppimista ja -oppimateriaaleja. Video on koottu ESTRO:n (European Society for Radiotherapy and Oncology) Core Curriculumin ja opetussuunnitelman oppimistavoitteiden pohjalta.
Työn tarpeellisuutta arvioitiin röntgenhoitajaopiskelijoille teetetyn pienimuotoinen kyselyn kautta, jonka avulla selvitettiin opiskelijoiden toiveita sädehoidon opetuksen kehittämiseksi. Kartoituksessa nousi selvästi esille tarve asettelua koskevalle lisäoppimateriaalille. Kyseistä aihetta ei vastaajien mielestä oltu käyty kurssilla tarpeeksi läpi, ja aihe koettiin haasteena harjoitteluun mentäessä.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tuotoksena syntyneessä opetusvideossa, asettelun prosessi käydään läpi sädehoitoa saavan potilaan asettelun toteuttamisen kautta. Prosessi käydään läpi alkaen potilaan saapumisesta hoitoon aina hoitokäynnin loppuun ja potilaan pois lähtemiseen asti. Myös säätöhuoneen puolen työskentelyn periaatteet käydään läpi. Asettelun toteuttamista ja sen periaatteita havainnollistetaan suuntia ja asettelussa käytettäviä käsitteitä avaten ja kuvatekstillä tukien.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin stillkuvista koostuvana videona, jossa kertoja selittää läpi asettelun prosessin kuvien kautta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu alan asiantuntijajulkaisuista, kirjallisuudesta ja ajankohtaisista tutkimuksista. Siinä käsitellään sädehoitoa, asettelua sekä verkko-oppimista ja -oppimateriaaleja. Video on koottu ESTRO:n (European Society for Radiotherapy and Oncology) Core Curriculumin ja opetussuunnitelman oppimistavoitteiden pohjalta.
Työn tarpeellisuutta arvioitiin röntgenhoitajaopiskelijoille teetetyn pienimuotoinen kyselyn kautta, jonka avulla selvitettiin opiskelijoiden toiveita sädehoidon opetuksen kehittämiseksi. Kartoituksessa nousi selvästi esille tarve asettelua koskevalle lisäoppimateriaalille. Kyseistä aihetta ei vastaajien mielestä oltu käyty kurssilla tarpeeksi läpi, ja aihe koettiin haasteena harjoitteluun mentäessä.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tuotoksena syntyneessä opetusvideossa, asettelun prosessi käydään läpi sädehoitoa saavan potilaan asettelun toteuttamisen kautta. Prosessi käydään läpi alkaen potilaan saapumisesta hoitoon aina hoitokäynnin loppuun ja potilaan pois lähtemiseen asti. Myös säätöhuoneen puolen työskentelyn periaatteet käydään läpi. Asettelun toteuttamista ja sen periaatteita havainnollistetaan suuntia ja asettelussa käytettäviä käsitteitä avaten ja kuvatekstillä tukien.