Oppimisalusta Moodle-ympäristöön : Laboratoriotekniikka ja instrumentaatio I -opintojaksolle
Timonen, Roosa; Vähäkangas, Meeri (2017)
Timonen, Roosa
Vähäkangas, Meeri
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036181
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tuotettiin verkko-oppimisalusta, joka tukee bioanalyytikko-opiskelijoita oppimisessa Laboratoriotekniikka ja instrumentaatio I -opintojaksolla. Oppimisalustasta luotiin helppokäyttöinen ja innostava. Alustalta löytyy kaikki materiaali sekä tehtävät opintojaksoa varten. Opinnäytetyö tehtiin Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön, ja sen toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulun lehtori, FT Paula Reponen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa laadukas oppimisympäristö verkkoon ja sen avulla helpottaa erityisesti monimuoto-opiskelua kokoamalla kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali yhteen paikkaan selkeästi jäsentelemällä. Moodle-alustalta löytyvien luentojen, tehtävien sekä videoiden tavoitteena on auttaa ja tukea opiskelijaa saavuttamaan opintojaksolle asetetut oppimistavoitteet.
Opinnäytetyön viitekehys rajattiin käsittämään laboratorion perusvälineistöä ja -laitteistoa, mittaamista, punnitsemista ja pipetointia sekä kemikaalien varoitusmerkkejä. Alustalle luotiin luentotiivistelmien perusteella pääotsikot, joiden alle aiheeseen liittyvä materiaali liitettiin. Materiaalina tuotettiin videot suorasta ja käänteisestä pipetointitekniikasta sekä pumpetin käytöstä. Laboratorion lasitavaroista ja välineistä otettiin laadukkaita kuvia ja niistä koottiin alustalle monivalintatesti. Alustalle kuvattiin kuvia opetustarkoituksiin sekä elävöittämään ulkoasua. Kemikaalien varoitusmerkeistä laadittiin oppimistesti. Alustan toimivuutta testattiin opiskelijoiden avulla ja kehitysehdotuksia saatiin laaditun palautekyselyn kautta.
Opinnäytetyöllä saavutettiin ulkoasultaan raikas ja sisällöltään helppokäyttöinen sekä toimiva oppimisympäristö tuleville bioanalyytikko-opiskelijoille. Oppimisalustaa voi tulevaisuudessa hyödyntää monia vuosia eteenpäin, ja tarvittaessa alustalla olevia tietoja voi helposti päivittää tuoreilla tiedoilla. Opetuksen siirtyessä yhä enemmän verkkoympäristöön, on laadukkaalla ja monipuolisella oppimisalustalla suuri merkitys.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa laadukas oppimisympäristö verkkoon ja sen avulla helpottaa erityisesti monimuoto-opiskelua kokoamalla kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali yhteen paikkaan selkeästi jäsentelemällä. Moodle-alustalta löytyvien luentojen, tehtävien sekä videoiden tavoitteena on auttaa ja tukea opiskelijaa saavuttamaan opintojaksolle asetetut oppimistavoitteet.
Opinnäytetyön viitekehys rajattiin käsittämään laboratorion perusvälineistöä ja -laitteistoa, mittaamista, punnitsemista ja pipetointia sekä kemikaalien varoitusmerkkejä. Alustalle luotiin luentotiivistelmien perusteella pääotsikot, joiden alle aiheeseen liittyvä materiaali liitettiin. Materiaalina tuotettiin videot suorasta ja käänteisestä pipetointitekniikasta sekä pumpetin käytöstä. Laboratorion lasitavaroista ja välineistä otettiin laadukkaita kuvia ja niistä koottiin alustalle monivalintatesti. Alustalle kuvattiin kuvia opetustarkoituksiin sekä elävöittämään ulkoasua. Kemikaalien varoitusmerkeistä laadittiin oppimistesti. Alustan toimivuutta testattiin opiskelijoiden avulla ja kehitysehdotuksia saatiin laaditun palautekyselyn kautta.
Opinnäytetyöllä saavutettiin ulkoasultaan raikas ja sisällöltään helppokäyttöinen sekä toimiva oppimisympäristö tuleville bioanalyytikko-opiskelijoille. Oppimisalustaa voi tulevaisuudessa hyödyntää monia vuosia eteenpäin, ja tarvittaessa alustalla olevia tietoja voi helposti päivittää tuoreilla tiedoilla. Opetuksen siirtyessä yhä enemmän verkkoympäristöön, on laadukkaalla ja monipuolisella oppimisalustalla suuri merkitys.