Asiakas- ja kilpailija-analyysit sähköalan yrityksen perustamista varten
Viljanen, Ari (2017)
Viljanen, Ari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036170
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää uuden sähköasennusliikkeen ja sähkösuunnittelutoimiston menestymisen mahdollisuuksia Etelä-Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla. Pohjaa yrityksen perustamisen edellytyksille pyrittiin selvittämään kilpailija- ja asiakasanalyysien avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yrityksen asemointia markkinoilla, kilpailukeinoja muita samoilla markkinoilla kilpailevia yrityksiä vastaan sekä segmentointia: mikä sen tarkoitus on ja miten se tehdään.
Kilpailijoita ja heidän vahvuuksiaan ja heikkouksiaan selvitettiin kilpailija-analyysin avulla. Kilpailijoita etsittiin ja tunnistettiin sekä Etelä-Pohjanmaalta että Pirkanmaalta. Analyysiin valittiin yrityksiä, jotka ovat yhtä suuria kuin mahdollinen yritys tulisi olemaan.
Vanhemmat kilpailija-analyysin yritykset toivat esiin laadulla tekemisen, nuoremmat taas uusimpien teknologioiden hallinnan. Lisäksi kilpailija-analyysissä selvisi, että joillakin kilpailijoilla julkisten tunnustuksien hyödyntäminen ei tapahtunut kokonaisvaltaisesti. Myös verkostoitumisen tasossa havaittiin puutteita.
Asiakasanalyysin avulla selvitettiin mahdollisten asiakkaiden tarpeita sähköalan palveluille lähiaikoina, sekä miten he ovat tähän asti käyttäneet ja kokeneet alan palveluja. Sillä selvitettiin myös, mistä asiakkaat ovat löytäneet palvelut ja mitä asioita he pitävät tärkeimpinä sähköalan palveluja valittaessa.
Tutkimuksissa selvisi, että sähköalan palveluihin oltiin yleisesti tyytyväisiä. Epäkohtia löytyi muun muassa kommunikoinnissa, hinnoittelussa, laadussa ja lupausten rikkomisissa. Selvisi myös, että alan yritysten markkinoinnissa on paljon parantamisen varaa. Tutkimuksissa ei selvinnyt, että Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan yritykset eroaisivat toisistaan. Samanlainen maakuntien välinen vertailu myöskään tuonut esiin merkittävää eroa asiakkaiden välillä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yrityksen asemointia markkinoilla, kilpailukeinoja muita samoilla markkinoilla kilpailevia yrityksiä vastaan sekä segmentointia: mikä sen tarkoitus on ja miten se tehdään.
Kilpailijoita ja heidän vahvuuksiaan ja heikkouksiaan selvitettiin kilpailija-analyysin avulla. Kilpailijoita etsittiin ja tunnistettiin sekä Etelä-Pohjanmaalta että Pirkanmaalta. Analyysiin valittiin yrityksiä, jotka ovat yhtä suuria kuin mahdollinen yritys tulisi olemaan.
Vanhemmat kilpailija-analyysin yritykset toivat esiin laadulla tekemisen, nuoremmat taas uusimpien teknologioiden hallinnan. Lisäksi kilpailija-analyysissä selvisi, että joillakin kilpailijoilla julkisten tunnustuksien hyödyntäminen ei tapahtunut kokonaisvaltaisesti. Myös verkostoitumisen tasossa havaittiin puutteita.
Asiakasanalyysin avulla selvitettiin mahdollisten asiakkaiden tarpeita sähköalan palveluille lähiaikoina, sekä miten he ovat tähän asti käyttäneet ja kokeneet alan palveluja. Sillä selvitettiin myös, mistä asiakkaat ovat löytäneet palvelut ja mitä asioita he pitävät tärkeimpinä sähköalan palveluja valittaessa.
Tutkimuksissa selvisi, että sähköalan palveluihin oltiin yleisesti tyytyväisiä. Epäkohtia löytyi muun muassa kommunikoinnissa, hinnoittelussa, laadussa ja lupausten rikkomisissa. Selvisi myös, että alan yritysten markkinoinnissa on paljon parantamisen varaa. Tutkimuksissa ei selvinnyt, että Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan yritykset eroaisivat toisistaan. Samanlainen maakuntien välinen vertailu myöskään tuonut esiin merkittävää eroa asiakkaiden välillä.