Kuntouttavan ryhmätoiminnan kehittäminen : Päihdekuntoutuksen asiakkaiden ja työntekijöiden näkemyksiä
Mikkola, Anne (2017)
Mikkola, Anne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026095
Tiivistelmä
Mikkola, Anne. Kuntouttavan ryhmätoiminnan kehittäminen. Päihdekuntoutuksen asiakkaiden ja työntekijöiden näkemyksiä. Kevät 2017, 75 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päihdekuntoutuksen asiakkaiden ko-kemuksia kuntouttavasta ryhmätoiminnasta ja toiveita toiminnalle. Tämän lisäksi haluttiin selvittää päihdekuntoutuksen työntekijöiden ajatuksia siitä, miten kun-touttavaa ryhmätoimintaa voitaisiin kehittää, jotta se vastaisi asiakkaiden toivei-siin ja tarpeisiin. Tavoitteena oli tuoda asiakkaiden mielipiteet työntekijöiden tietoisuuteen, jotta ne voidaan ottaa huomioon ryhmätoimintaa kehitettäessä.
Työssä käytettiin soveltaen Bikva-arviointi- ja kehittämismenetelmää, jonka tar-koituksena on tuoda palveluita käyttävien asiakkaiden ääni kuuluviin. Tutkimus-aineisto koostui seitsemän asiakkaan ja neljän kuntouttavaa ryhmätoimintaa ohjaavan työntekijän ryhmähaastatteluista. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Asiakkaat painottivat kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitystä. He toivoivat, että työntekijät suhtautuvat heihin, arvostavasti, empaattisesti ja ammattimai-sesti. Asiakkaat odottivat, että työntekijöillä on tietoa, taitoa ja kokemusta päih-deriippuvuuksista ja niiden hoidosta. Asiakkaiden kehittämisehdotuksia olivat työntekijöiden parempi valmistautuminen ryhmän ohjaukseen, ryhmän jakaminen pienryhmiin päihteen mukaan, aikataululliset muutokset yksikön päiväohjelmaan sekä useamman viikon ryhmäohjelman laatiminen. Asiakkaiden toiveena oli, että ryhmiä ohjaisi yksi ja sama työntekijä. Näin ohjaaja ehtisi valmistautua ryhmäkertoihin paremmin.
Työntekijät totesivat, että osa asiakkaiden ehdotuksista olisi mahdollista toteut-taa. Esimerkiksi pienemmät ryhmät ja tarkkojen keskusteluaiheiden määrittämi-nen useaksi viikoksi etukäteen olisivat asiakkaiden kannalta hyödyllisiä muutok-sia. Yksikössä olisi työntekijöiden mukaan tarpeen selvittää, mitä aiheita asiak-kaan kanssa on kuntoutuksen aikana käytävä läpi. Työntekijät totesivat, että ryhmätoiminta voisi vastata paremmin asiakkaiden tarpeisiin, mikäli ryhmänoh-jaamisesta vastaisi tietty työntekijä.
Saadut tulokset ovat samansuuntaisia kuin aiemmissa päihdeasiakkaiden nä-kemyksiä kartoittavissa tutkimuksissa: Asiakkaalle on tärkeintä hyvä vuorovai-kutus työntekijän kanssa. Ystävällinen ja asiakkaitaan kunnioittava työntekijä saa asiakkaan viihtymään päihdekuntoutuksessa ja saamaan siitä parhaan mahdollisen hyödyn.
Asiasanat: Bikva-arviointi- ja kehittämismenetelmä, ohjaus, päihdekuntoutus, ryhmätoiminta, vuorovaikutus.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päihdekuntoutuksen asiakkaiden ko-kemuksia kuntouttavasta ryhmätoiminnasta ja toiveita toiminnalle. Tämän lisäksi haluttiin selvittää päihdekuntoutuksen työntekijöiden ajatuksia siitä, miten kun-touttavaa ryhmätoimintaa voitaisiin kehittää, jotta se vastaisi asiakkaiden toivei-siin ja tarpeisiin. Tavoitteena oli tuoda asiakkaiden mielipiteet työntekijöiden tietoisuuteen, jotta ne voidaan ottaa huomioon ryhmätoimintaa kehitettäessä.
Työssä käytettiin soveltaen Bikva-arviointi- ja kehittämismenetelmää, jonka tar-koituksena on tuoda palveluita käyttävien asiakkaiden ääni kuuluviin. Tutkimus-aineisto koostui seitsemän asiakkaan ja neljän kuntouttavaa ryhmätoimintaa ohjaavan työntekijän ryhmähaastatteluista. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Asiakkaat painottivat kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitystä. He toivoivat, että työntekijät suhtautuvat heihin, arvostavasti, empaattisesti ja ammattimai-sesti. Asiakkaat odottivat, että työntekijöillä on tietoa, taitoa ja kokemusta päih-deriippuvuuksista ja niiden hoidosta. Asiakkaiden kehittämisehdotuksia olivat työntekijöiden parempi valmistautuminen ryhmän ohjaukseen, ryhmän jakaminen pienryhmiin päihteen mukaan, aikataululliset muutokset yksikön päiväohjelmaan sekä useamman viikon ryhmäohjelman laatiminen. Asiakkaiden toiveena oli, että ryhmiä ohjaisi yksi ja sama työntekijä. Näin ohjaaja ehtisi valmistautua ryhmäkertoihin paremmin.
Työntekijät totesivat, että osa asiakkaiden ehdotuksista olisi mahdollista toteut-taa. Esimerkiksi pienemmät ryhmät ja tarkkojen keskusteluaiheiden määrittämi-nen useaksi viikoksi etukäteen olisivat asiakkaiden kannalta hyödyllisiä muutok-sia. Yksikössä olisi työntekijöiden mukaan tarpeen selvittää, mitä aiheita asiak-kaan kanssa on kuntoutuksen aikana käytävä läpi. Työntekijät totesivat, että ryhmätoiminta voisi vastata paremmin asiakkaiden tarpeisiin, mikäli ryhmänoh-jaamisesta vastaisi tietty työntekijä.
Saadut tulokset ovat samansuuntaisia kuin aiemmissa päihdeasiakkaiden nä-kemyksiä kartoittavissa tutkimuksissa: Asiakkaalle on tärkeintä hyvä vuorovai-kutus työntekijän kanssa. Ystävällinen ja asiakkaitaan kunnioittava työntekijä saa asiakkaan viihtymään päihdekuntoutuksessa ja saamaan siitä parhaan mahdollisen hyödyn.
Asiasanat: Bikva-arviointi- ja kehittämismenetelmä, ohjaus, päihdekuntoutus, ryhmätoiminta, vuorovaikutus.