Korjaamon kehityssuunnitelma : Huoltopalvelu Viitanen Ky
Simola, Tatu (2017)
Simola, Tatu
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä tutkimus Huoltopalvelu Viitanen Ky:n toiminnan tilasta ja laadusta. Tarkoituksena oli myös tehdä suunnitelma toiminnan kehittämisestä. Huoltopalvelu Viitanen Ky on yksityisomistuksessa oleva raskaankaluston korjaamo Lahdessa.
Työ aloitettiin laatimalla kaksi erilaista kyselylomaketta. Asiakkaille laadittiin verkkokyselylomake, jossa kysymykset oli pääsääntöisesti monivalintakysymyksiä. Asiakkailla oli myös mahdollisuus sanalliselle palautteelle. Henkilökunnalle laadittiin oma kyselylomake, joka sisälsi pääsääntöisesti sanallisia vastauksia.
Henkilökunnan kyselyn vastauksien perusteella suunniteltiin henkilökunnan koulutuksia, laitteiden ja työkalujen hankintoja sekä korjaamon layoutia. Asiakkaille tehdyn kyselyn perusteella haettiin enemmän ongelmakohtia jotka näkyvät asiakkaille selvemmin, kuten työn laatu ja aikataulut, kun taas henkilökunnan kyselyssä haettiin enemmän henkilökunnalle näkyviä ongelmia.
Asiakkaille tehdyn kyselyn perusteella työt vaativat parempaa suunnittelua, parempaa laadun valvontaa sekä tiedonkulkua asiakkaille on parannettava. Varaosavaraston sisältö vaatii parempaa suunnittelua, jotta varaston koko voidaan optimoida. Henkilökuntaa on koulutettava joillakin osa-alueilla. Kuitenkin eniten vaaditaan työntekijöiden kokemuksen lisäämistä erilaisissa tehtävissä. Myös korjaamon layout vaatii parannuksia
Henkilökunta ja yrityksen johto ovat suhtautuneet työn toteutukseen ja muutosehdotuksiin positiivisesti. Korjauksia toteutetaan pikkuhiljaa. Käytännön muutokset layouttiin ja laitteisiin on helppo toteuttaa, kun niille löytyy sopiva hetki. Toimintatapojen muutokset vievät todennäköisesti pidemmän aikaa, koska totutuista tavoista ei ole helppo päästä irti.
Työ aloitettiin laatimalla kaksi erilaista kyselylomaketta. Asiakkaille laadittiin verkkokyselylomake, jossa kysymykset oli pääsääntöisesti monivalintakysymyksiä. Asiakkailla oli myös mahdollisuus sanalliselle palautteelle. Henkilökunnalle laadittiin oma kyselylomake, joka sisälsi pääsääntöisesti sanallisia vastauksia.
Henkilökunnan kyselyn vastauksien perusteella suunniteltiin henkilökunnan koulutuksia, laitteiden ja työkalujen hankintoja sekä korjaamon layoutia. Asiakkaille tehdyn kyselyn perusteella haettiin enemmän ongelmakohtia jotka näkyvät asiakkaille selvemmin, kuten työn laatu ja aikataulut, kun taas henkilökunnan kyselyssä haettiin enemmän henkilökunnalle näkyviä ongelmia.
Asiakkaille tehdyn kyselyn perusteella työt vaativat parempaa suunnittelua, parempaa laadun valvontaa sekä tiedonkulkua asiakkaille on parannettava. Varaosavaraston sisältö vaatii parempaa suunnittelua, jotta varaston koko voidaan optimoida. Henkilökuntaa on koulutettava joillakin osa-alueilla. Kuitenkin eniten vaaditaan työntekijöiden kokemuksen lisäämistä erilaisissa tehtävissä. Myös korjaamon layout vaatii parannuksia
Henkilökunta ja yrityksen johto ovat suhtautuneet työn toteutukseen ja muutosehdotuksiin positiivisesti. Korjauksia toteutetaan pikkuhiljaa. Käytännön muutokset layouttiin ja laitteisiin on helppo toteuttaa, kun niille löytyy sopiva hetki. Toimintatapojen muutokset vievät todennäköisesti pidemmän aikaa, koska totutuista tavoista ei ole helppo päästä irti.