Asiakastyytyväisyys S-Market Säynätsalossa
Saarinen, Jutta (2016)
Saarinen, Jutta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää S-Market Säynätsalon asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksella haluttiin selvittää, mihin palveluihin asiakkaat olivat erityisesti tyytyväisiä sekä missä asioissa myymälällä olisi vielä kehitettävää. Toimeksiantajana oli S-Market Säynätsalo.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin asiakastyytyväisyys, sekä selvitettiin mitkä tekijät asiakastyytyväisyyteen vaikuttavat ja miksi asiakastyytyväisyys on tärkeää yrityksen menestymiselle. Lisäksi tutkittiin keinoja asiakastyytyväisyyden selvittämiseen ja mittaamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin paperisena versiona syyskuussa 2016 ja kyselyyn sai vastata yhteensä 10 päivän ajan. Tutkimuksen aineisto koostui 83 asiakkaan vastauksista.
Tutkimuksessa saatiin selville, että asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä S-Market Säynätsalon palvelun tasoon ja suurin osa (94 %) suosittelisi myymälää myös muille. Tutkimuksen mukaan vastaajat olivat erityisen tyytyväisiä asiakaspalveluun ja henkilökuntaan. Vastausten perusteella kehitettävää olisi valikoiman monipuolisuudessa ja nykyaikaisuudessa.
S-Market Säynätsalon palveluihin oltiin tyytyväisiä ja tärkeintä jatkossa on vahvistaa olemassa olevia palveluita asiakastyytyväisyyden säilymiseksi. Mitä tehdään valikoiman eteen?
Tulevaisuudessa S-Market Säynätsalon asiakastyytyväisyyden seurantaan riittänee Osuuskauppa Keskimaan puolivuosittain teettämä kysely asiakasomistajille, sillä siitä saadut vastaukset eivät juuri eronneet tämän tutkimuksen tuloksista.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin asiakastyytyväisyys, sekä selvitettiin mitkä tekijät asiakastyytyväisyyteen vaikuttavat ja miksi asiakastyytyväisyys on tärkeää yrityksen menestymiselle. Lisäksi tutkittiin keinoja asiakastyytyväisyyden selvittämiseen ja mittaamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin paperisena versiona syyskuussa 2016 ja kyselyyn sai vastata yhteensä 10 päivän ajan. Tutkimuksen aineisto koostui 83 asiakkaan vastauksista.
Tutkimuksessa saatiin selville, että asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä S-Market Säynätsalon palvelun tasoon ja suurin osa (94 %) suosittelisi myymälää myös muille. Tutkimuksen mukaan vastaajat olivat erityisen tyytyväisiä asiakaspalveluun ja henkilökuntaan. Vastausten perusteella kehitettävää olisi valikoiman monipuolisuudessa ja nykyaikaisuudessa.
S-Market Säynätsalon palveluihin oltiin tyytyväisiä ja tärkeintä jatkossa on vahvistaa olemassa olevia palveluita asiakastyytyväisyyden säilymiseksi. Mitä tehdään valikoiman eteen?
Tulevaisuudessa S-Market Säynätsalon asiakastyytyväisyyden seurantaan riittänee Osuuskauppa Keskimaan puolivuosittain teettämä kysely asiakasomistajille, sillä siitä saadut vastaukset eivät juuri eronneet tämän tutkimuksen tuloksista.