Tilitoimistopalvelujen kehittämistarpeiden kartoittaminen: kyselytutkimus Seinäjoen alueen mikroyrityksille
Paulasalo, Jonna (2017)
Paulasalo, Jonna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026035
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajana toimineen tilitoimiston palveluita vastaamaan tämän päivän mikroyrityksien tarpeita. Tavoitteena oli selvittää, mitä palveluita Seinäjoen alueen mikroyritykset haluavat tilitoimistolta ja haluavatko mikroyritykset perinteisten tilitoimistopalvelujen lisäksi muitakin palveluja. Tavoitteena oli myös selvittää, mitkä tilitoimiston palveluista koetaan tärkeimmiksi, miten mikroyritykset haluavat tilitoimiston hoitavan yrityksen taloushallinnon ja ovatko mikroyritykset kiinnostuneita konsultointipalvelusta.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tilitoimistoalaa Suomessa ja tilitoimiston palveluita. Tilitoimistoalaa käsitellään muun muassa Suomen Taloushallintoliiton, tilitoimistoalan yritysten ja henkilöstön määrän sekä tulevaisuuden tilitoimistoalan kautta. Tilitoimiston tarjoamista palveluista keskitytään kirjanpitoon, verotukseen, tilinpäätökseen, reskontriin ja palkanlaskentaan.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Seinäjoella toimiva yhden hengen tilitoimisto, jonka asiakkaina on mikroyrityksiä. Opinnäytetyössä toimeksiantajasta käytetään nimeä Tilitoimisto X, koska toimeksiantaja haluaa pysyä nimettömänä. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin Seinäjoen alueella toimiville mikroyrityksille. Kyselyyn otettiin mukaan Seinäjoen alueen kolme yleisintä toimialaa. Kyselylomake lähetettiin ositettua otantaa käyttäen mikroyrityksille sähköpostiin Wepropol-työkalun avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että mikroyritykset käyttävät tilitoimiston palveluista eniten kirjanpitoa, tilinpäätöstä, verotusta ja palkanlaskentaa. Näitä palveluja pidetään myös tärkeimpinä. Mikroyritykset haluavat saada tilitoimistolta analysointiin ja ennustamiseen liittyvää palvelua. Mikroyritykset ovat kiinnostuneita myös yhtiöasioihin, raportointiin ja kassavirtalaskentaan liittyvistä palveluista. Melkein kaikki mikroyritykset olivat kiinnostuneita saamaan konsultointipalvelua. Tulosten perusteella voitiin todeta, että toimeksiantajan tulisi kiinnittää huomiota erityisesti palvelutarjonnan laajentamiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tilitoimistoalaa Suomessa ja tilitoimiston palveluita. Tilitoimistoalaa käsitellään muun muassa Suomen Taloushallintoliiton, tilitoimistoalan yritysten ja henkilöstön määrän sekä tulevaisuuden tilitoimistoalan kautta. Tilitoimiston tarjoamista palveluista keskitytään kirjanpitoon, verotukseen, tilinpäätökseen, reskontriin ja palkanlaskentaan.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Seinäjoella toimiva yhden hengen tilitoimisto, jonka asiakkaina on mikroyrityksiä. Opinnäytetyössä toimeksiantajasta käytetään nimeä Tilitoimisto X, koska toimeksiantaja haluaa pysyä nimettömänä. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin Seinäjoen alueella toimiville mikroyrityksille. Kyselyyn otettiin mukaan Seinäjoen alueen kolme yleisintä toimialaa. Kyselylomake lähetettiin ositettua otantaa käyttäen mikroyrityksille sähköpostiin Wepropol-työkalun avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että mikroyritykset käyttävät tilitoimiston palveluista eniten kirjanpitoa, tilinpäätöstä, verotusta ja palkanlaskentaa. Näitä palveluja pidetään myös tärkeimpinä. Mikroyritykset haluavat saada tilitoimistolta analysointiin ja ennustamiseen liittyvää palvelua. Mikroyritykset ovat kiinnostuneita myös yhtiöasioihin, raportointiin ja kassavirtalaskentaan liittyvistä palveluista. Melkein kaikki mikroyritykset olivat kiinnostuneita saamaan konsultointipalvelua. Tulosten perusteella voitiin todeta, että toimeksiantajan tulisi kiinnittää huomiota erityisesti palvelutarjonnan laajentamiseen.