Lasten neuropsykiatrisen hoitotyön 10 periaatetta
Hallamaa, Tuuli; Muyau, Adrian (2017)
Hallamaa, Tuuli
Muyau, Adrian
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella, miten lasten neuropsykiatrisen hoitotyön 10 periaatetta näkyvät käytännön hoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa ja tehdä näkyväksi lasten neuropsykiatrista hoitotyötä. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mitä hoitajat ajattelevat näistä periaatteista, miten hoitajat käyttävät periaatteita työssään ja minkälaisia konkreettisia keinoja ja menetelmiä heillä on käytössään sekä miten he muuttaisivat tai kehittäisivät periaatteita. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin haastattelemalla Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hoitotyöntekijöitä ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että hoitotyön periaatteet toimivat kaikkien lasten kanssa ja ne näkyivät suoraan hoitajien toiminnassa. Hoitajat sovelsivat periaatteita lapsesta riippuen ja periaatteiden ajateltiin olevan neuropsykiatrisen hoitotyön kulmakiviä. Hoitajat hyödynsivät jo dokumentoitua tietoa lapsesta ja perheestä. Osastojakson aikana oli mahdollisuus lisätutkimuksiin ja omahoitajatyöskentelyn ja havainnoinnin avulla hoitaja sai enemmän ymmärrystä lapsen käytöksestä ja taustasta. Positiivisella viestinnällä ja hyviä toimintatapoja vahvistamalla hoitajat painottavat lapsen onnistumisia ja vahvistivat lapsen itsetuntoa. Myös perhettä tuettiin ja vahvistettiin positiivisella lähestymistavalla. Muita menetelmiä olivat ennakointi, palkkiot ja visuaaliset ja sanalliset keinot. Lapsen elämää hankaloittavia asioita ja ikätasoisia sosiaalisia perustaitoja harjoiteltiin esimerkiksi motivoimalla ja antamalla vaihtoehtoisia toimintatapoja. Aito välittäminen ja luottamuksen rakentaminen lapseen ja hänen perheeseensä olivat keskeisiä lasten neuropsykiatrisessa hoitotyössä.
Tulosten tarkastelussa nousi esiin, että osa hoitajista ajatteli periaatteiden olevan hyvät tällaisinaan. Osa hoitajista ajatteli, että periaatteita voisi tehdä hieman selkokielisemmäksi. Suurimpana muutosehdotuksena nousi esiin perhekeskeisyyden lisääminen periaatteisiin. Tulokset osoittavat, että periaatteissa mainitut asiat koskevat osittain koko perhettä. Hoitajat vahvistavat vanhempia käyttämään positiivista viestintää lapsen kanssa ja antavat tukea, ohjausta ja tietoa vanhemmille. Näin vanhemmat saavat lisää keinoja auttaa lasta oman toimintansa ohjaamisessa ja hallinnassa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää selventämään ja konkretisoimaan hoitotyön periaatteita. Tuloksista voi olla hyötyä uusien työntekijöiden perehdyttämisessä, mutta myös pidempään alalla työskennelleet ammattilaiset voivat hyötyä niistä. Opinnäytetyön pohjalta on myös mahdollista luoda laajempi opas 10 hoitotyön periaatteesta.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että hoitotyön periaatteet toimivat kaikkien lasten kanssa ja ne näkyivät suoraan hoitajien toiminnassa. Hoitajat sovelsivat periaatteita lapsesta riippuen ja periaatteiden ajateltiin olevan neuropsykiatrisen hoitotyön kulmakiviä. Hoitajat hyödynsivät jo dokumentoitua tietoa lapsesta ja perheestä. Osastojakson aikana oli mahdollisuus lisätutkimuksiin ja omahoitajatyöskentelyn ja havainnoinnin avulla hoitaja sai enemmän ymmärrystä lapsen käytöksestä ja taustasta. Positiivisella viestinnällä ja hyviä toimintatapoja vahvistamalla hoitajat painottavat lapsen onnistumisia ja vahvistivat lapsen itsetuntoa. Myös perhettä tuettiin ja vahvistettiin positiivisella lähestymistavalla. Muita menetelmiä olivat ennakointi, palkkiot ja visuaaliset ja sanalliset keinot. Lapsen elämää hankaloittavia asioita ja ikätasoisia sosiaalisia perustaitoja harjoiteltiin esimerkiksi motivoimalla ja antamalla vaihtoehtoisia toimintatapoja. Aito välittäminen ja luottamuksen rakentaminen lapseen ja hänen perheeseensä olivat keskeisiä lasten neuropsykiatrisessa hoitotyössä.
Tulosten tarkastelussa nousi esiin, että osa hoitajista ajatteli periaatteiden olevan hyvät tällaisinaan. Osa hoitajista ajatteli, että periaatteita voisi tehdä hieman selkokielisemmäksi. Suurimpana muutosehdotuksena nousi esiin perhekeskeisyyden lisääminen periaatteisiin. Tulokset osoittavat, että periaatteissa mainitut asiat koskevat osittain koko perhettä. Hoitajat vahvistavat vanhempia käyttämään positiivista viestintää lapsen kanssa ja antavat tukea, ohjausta ja tietoa vanhemmille. Näin vanhemmat saavat lisää keinoja auttaa lasta oman toimintansa ohjaamisessa ja hallinnassa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää selventämään ja konkretisoimaan hoitotyön periaatteita. Tuloksista voi olla hyötyä uusien työntekijöiden perehdyttämisessä, mutta myös pidempään alalla työskennelleet ammattilaiset voivat hyötyä niistä. Opinnäytetyön pohjalta on myös mahdollista luoda laajempi opas 10 hoitotyön periaatteesta.