Tulkkia tarvitaan : Somalipotilaiden kokemuksia Myyrmäen terveysasemalta
Walldén-Hirvonen, Marja (2017)
Walldén-Hirvonen, Marja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025995
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Walldén-Hirvonen, Marja. Tulkkia tarvitaan. Somalipotilaiden kokemuksia Myyrmäen terveysasemalta. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2017, 64 s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK).
Tutkimus on osa Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon sekä Helsingin Diakonia-ammattikorkeakoulun yhteistyön tuloksena toteutettavaa kehittämishanketta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Myyrmäen terveysaseman päiväpoliklinikan toimintaan maahanmuuttajapotilaiden näkökulmasta. Tavoitteena oli kuulla nimenomaan somalipotilaita, suurimpana maahanmuuttajataustaisena potilasryhmänä. Tavoitteena työlle oli potilaslähtöisen työskentelytavan lisääminen. Tutkimuskysymykset ja aineistonkeruu pohjautuvat kokonaan käytännön toiminnan tutkimiseen potilaita ja työntekijöitä kuullen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin syys-lokakuussa 2016 haastattelemalla Myyrmäen terveysaseman päiväpoliklinikalla asioivia somalialaisia potilaita sekä lähettämällä kysely terveysaseman työntekijöille. Somalialaisten potilashaastatteluista toteutui kymmenen ja terveysaseman työntekijöistä 40 % vastasi lähetettyyn kyselyyn. Haastatteluaineisto luokiteltiin seuraaviin ryhmiin: somalialaisten potilaiden kokema palveluntarve päiväpoliklinikalla asioidessa sekä potilaiden ja työntekijöiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät.
Tutkimustuloksista nousi esille potilaan ja työntekijöiden yhteisen ymmärryksen puute, joka oli selkeästi yhteydessä kielellisiin vaikeuksiin. Kaikki potilashaastatteluun osallistuneet somalialaiset nostivat esille asioinnin vaikeuden ilman tulkkia. Työntekijöiden vastauksista ilmenee, että tulkkipalvelua on mahdollista saada terveysasemalla asioidessa. Päiväpoliklinikalla asioivien potilaiden pitkä jonotusaika tuli esille kaikissa potilashaastatteluissa. Jonotusajalla oli haastateltavien mielestä suora yhteys lääkäreiden vähyyteen päiväpoliklinikalla. Osa haastateltavista nosti esille henkilökunnan asenteet, vaikka eriarvoista kohtelua verrattuna esimerkiksi kantaväestöön ei juurikaan koettu. Työntekijät kokivat somalialaiset keskimääräistä haasteellisimmaksi potilasryhmäksi, jotka halusivat palvelua heti ja tulivat vastaanotolle pienistäkin syistä. Haastateltavat kokivat, ettei heitä kuulla riittävästi.
Johtopäätöksenä tutkimustuloksia tarkasteltaessa on se, että vaikka tulkkipalvelua on mahdollista saada Myyrmäen terveysasemalla, ei sitä ole saatavilla akuuteissa sairaustapauksissa, joita päiväpoliklinikalla hoidetaan. Potilaslähtöisemmän toiminnan edellytyksenä on, että päiväpoliklinikalle palkataan somaliankielen tulkki somalialaisten potilaiden asioinnin avuksi sekä lisätään lääkäreitä vähentämään kaikkien potilaiden odotusaikaa. Nämä tutkimuksessa selkeästi somalialaisten potilaiden esille nostamat toiveet, kuten tulkin käyttö myös akuuteissa sairaustapauksissa ja lääkäriresurssin lisääminen ovat askel kohti potilaslähtöisempää työskentelyä. Yhteinen ja samankaltainen ymmärrys terveysasioissa lisää potilaiden ja työntekijöiden molemminpuolista luottamusta ja vuorovaikutussuhdetta sekä helpottaa kohtaamistilanteita terveysasemalla asioinnissa. Työntekijöiden koulutustarve nousi kyselyssä myös esille. Työntekijät toivoivat lisäkoulutusta eri kulttuurien terveys- ja sairauskäsityksistä, kulttuurien tuntemuksesta ja kielikoulutusta.
Walldén-Hirvonen, Marja. Tulkkia tarvitaan. Somalipotilaiden kokemuksia Myyrmäen terveysasemalta. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2017, 64 s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK).
Tutkimus on osa Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon sekä Helsingin Diakonia-ammattikorkeakoulun yhteistyön tuloksena toteutettavaa kehittämishanketta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Myyrmäen terveysaseman päiväpoliklinikan toimintaan maahanmuuttajapotilaiden näkökulmasta. Tavoitteena oli kuulla nimenomaan somalipotilaita, suurimpana maahanmuuttajataustaisena potilasryhmänä. Tavoitteena työlle oli potilaslähtöisen työskentelytavan lisääminen. Tutkimuskysymykset ja aineistonkeruu pohjautuvat kokonaan käytännön toiminnan tutkimiseen potilaita ja työntekijöitä kuullen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin syys-lokakuussa 2016 haastattelemalla Myyrmäen terveysaseman päiväpoliklinikalla asioivia somalialaisia potilaita sekä lähettämällä kysely terveysaseman työntekijöille. Somalialaisten potilashaastatteluista toteutui kymmenen ja terveysaseman työntekijöistä 40 % vastasi lähetettyyn kyselyyn. Haastatteluaineisto luokiteltiin seuraaviin ryhmiin: somalialaisten potilaiden kokema palveluntarve päiväpoliklinikalla asioidessa sekä potilaiden ja työntekijöiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät.
Tutkimustuloksista nousi esille potilaan ja työntekijöiden yhteisen ymmärryksen puute, joka oli selkeästi yhteydessä kielellisiin vaikeuksiin. Kaikki potilashaastatteluun osallistuneet somalialaiset nostivat esille asioinnin vaikeuden ilman tulkkia. Työntekijöiden vastauksista ilmenee, että tulkkipalvelua on mahdollista saada terveysasemalla asioidessa. Päiväpoliklinikalla asioivien potilaiden pitkä jonotusaika tuli esille kaikissa potilashaastatteluissa. Jonotusajalla oli haastateltavien mielestä suora yhteys lääkäreiden vähyyteen päiväpoliklinikalla. Osa haastateltavista nosti esille henkilökunnan asenteet, vaikka eriarvoista kohtelua verrattuna esimerkiksi kantaväestöön ei juurikaan koettu. Työntekijät kokivat somalialaiset keskimääräistä haasteellisimmaksi potilasryhmäksi, jotka halusivat palvelua heti ja tulivat vastaanotolle pienistäkin syistä. Haastateltavat kokivat, ettei heitä kuulla riittävästi.
Johtopäätöksenä tutkimustuloksia tarkasteltaessa on se, että vaikka tulkkipalvelua on mahdollista saada Myyrmäen terveysasemalla, ei sitä ole saatavilla akuuteissa sairaustapauksissa, joita päiväpoliklinikalla hoidetaan. Potilaslähtöisemmän toiminnan edellytyksenä on, että päiväpoliklinikalle palkataan somaliankielen tulkki somalialaisten potilaiden asioinnin avuksi sekä lisätään lääkäreitä vähentämään kaikkien potilaiden odotusaikaa. Nämä tutkimuksessa selkeästi somalialaisten potilaiden esille nostamat toiveet, kuten tulkin käyttö myös akuuteissa sairaustapauksissa ja lääkäriresurssin lisääminen ovat askel kohti potilaslähtöisempää työskentelyä. Yhteinen ja samankaltainen ymmärrys terveysasioissa lisää potilaiden ja työntekijöiden molemminpuolista luottamusta ja vuorovaikutussuhdetta sekä helpottaa kohtaamistilanteita terveysasemalla asioinnissa. Työntekijöiden koulutustarve nousi kyselyssä myös esille. Työntekijät toivoivat lisäkoulutusta eri kulttuurien terveys- ja sairauskäsityksistä, kulttuurien tuntemuksesta ja kielikoulutusta.