3D-koneohjauksen käyttöönotto Jyväskylän kaupungilla
Hannuksela, Matti (2017)
Hannuksela, Matti
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025929
Tiivistelmä
Jyväskylän kaupunki on kokeillut pilottiluontoisesti koneohjausjärjestelmien käyttöönottoa vuoden 2016 aikana ja nyt työkoneautomaation käyttö on tarkoituksena ottaa käyttöön laajemmin. Työn tavoitteena oli luoda Jyväskylän kaupungin käyttöön koneohjauksen laadunvarmistusohjeet. Erilliset ohjeet on tehty suunnittelijoille, maastomittaajille, koneenkuljettajille sekä työnjohdolle ja niitä tullaan hyödyntämään kaupungin omissa koneohjatuissa katurakennushankkeissa.
Laadunvarmistusohjeet on laadittu haastattelujen, alan kirjallisuuden, oman tietotaidon sekä työmailta hankitun kokemuksen pohjalta. Suunnittelijoiden käyttöön luodut ohjeet pohjautuvat pääosin Yleiset inframallivaatimukset 2015 -ohjeistukseen. Työhön on haastateltu Espoon sekä Oulun kaupunkien yhteyshenkilöitä järjestelmien käyttöönottoon ja toimintaan liittyen. Kyseiset kaupungit ovat käyttäneet koneohjausta omissa katurakennushankkeissaan jo vuosia ja haastatteluissa on selvitetty kaupunkien toimintamalleja koneohjauksen hyödyntämisessä. Lisäksi haastatteluissa on kartoitettu odotettavissa olevia hankaluuksia järjestelmien käyttöönottoon liittyen.
Työssä kerrotaan koneohjausjärjestelmillä saavutettavat edut sekä haasteet, verrattuna perinteiseen rakentamistapaan. Opinnäyteyön ohessa on suunniteltu taloudellisesti ja toiminnallisesti järkevin ratkaisu koneohjausjärjestelmien vaatiman korjausdatan hankintaan. Työhön tehtyjen haastattelujen pohjalta Jyväskylän Altek aluetekniikka -liikelaitos harkitsee hankkivansa kiinteän tukiaseman, jolla pystytään tarjoamaan sijaintikorjaus kaikkiin kaupungin katurakennuskohteisiin. Työn tuloksena laaditut koneohjauksen laadunvarmistusohjeet löytyvät työn liitteistä.
Laadunvarmistusohjeet on laadittu haastattelujen, alan kirjallisuuden, oman tietotaidon sekä työmailta hankitun kokemuksen pohjalta. Suunnittelijoiden käyttöön luodut ohjeet pohjautuvat pääosin Yleiset inframallivaatimukset 2015 -ohjeistukseen. Työhön on haastateltu Espoon sekä Oulun kaupunkien yhteyshenkilöitä järjestelmien käyttöönottoon ja toimintaan liittyen. Kyseiset kaupungit ovat käyttäneet koneohjausta omissa katurakennushankkeissaan jo vuosia ja haastatteluissa on selvitetty kaupunkien toimintamalleja koneohjauksen hyödyntämisessä. Lisäksi haastatteluissa on kartoitettu odotettavissa olevia hankaluuksia järjestelmien käyttöönottoon liittyen.
Työssä kerrotaan koneohjausjärjestelmillä saavutettavat edut sekä haasteet, verrattuna perinteiseen rakentamistapaan. Opinnäyteyön ohessa on suunniteltu taloudellisesti ja toiminnallisesti järkevin ratkaisu koneohjausjärjestelmien vaatiman korjausdatan hankintaan. Työhön tehtyjen haastattelujen pohjalta Jyväskylän Altek aluetekniikka -liikelaitos harkitsee hankkivansa kiinteän tukiaseman, jolla pystytään tarjoamaan sijaintikorjaus kaikkiin kaupungin katurakennuskohteisiin. Työn tuloksena laaditut koneohjauksen laadunvarmistusohjeet löytyvät työn liitteistä.