Päiväkirja: Liikunnanopettajaksiko, millaisia taitoja siinä vaaditaan?
Lamminaho-Saarinen, Tiina (2017)
Lamminaho-Saarinen, Tiina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704305839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704305839
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön aineisto on koottu kolmen kuukauden liikunnanopettajan harjoittelujak-son aikana syksyllä 2016. Harjoittelupaikkana toimi keskisuuren kaupungin yhtenäiskoulu ja siellä yläasteen oppilaat. Oppilaat olivat tyttöryhmiä, kolme ryhmää kullakin luokka-asteella (7-9lk), lisäksi harjoitteluun kuului valinnaisaineiden opetusta sekaryhmille kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla. Tämä on etnofrafinen tapaustutkimus, jonka kautta kiinnostuin kehit-tämään omaa opettajuuttani ja tarkastelemaan juuri liikunnanopettajuuden haasteita.
Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella monipuolisesti liikunnanopettajan työtä kolmen kuukauden harjoittelujakson aikana ja saada tietoja, mitä kaikkea liikunnanopettajan työssä tarvitaan. Opintoni AMK liikunnanohjaajaksi olivat harjoitteluaikana kesken. Olin virassa oleva terveystiedon opettaja, jonka ajatuksena oli hankkia liikunnanopettajan pätevyys. Olen opet-tanut liikunnan valinnaiskursseja koko ajan omassa työssäni, mutta nyt harjoitteluna ajan opetin pelkästään liikuntaa. Olen opiskellut liikuntapedagogiikan perusopinnot, mutta aine-opinnot ovat toiveessa seuraavaksi hankkia. Aineisto koostui havaintopäiväkirjastani, jota kirjoitin koko sijaisuuteni ajan. Tiivistin päiväkirjani tuloksiin siten, että siitä muodostui lyhyt kuvaus harjoitteluajastani liikunnanopettajana. Tuloksiin pyrin ottamaan opinnäytetyön kan-nalta olennaiset kohdat.
Liikunta oli suosittu aine ja se tuli selkeästi selville harjoittelun aikana. Oma liikuntamyöntei-syyteni nousi selkeästi vahvuudekseni harjoittelun aikana. Se näkyi siinä, että sain oppilaat yleensä aina ainakin kokeilemaan lajia. Epävarmuutta aluksi opettajuudessa toivat isot taito-tasojen erot sekä se, että en tuntenut osaavani kaikkia lajeja riittävän hyvin. Harjoittelun aika-na kuitenkin huomasin, että oppilaat ovat liikunnassa erittäin hyviä apuopettajia eli taitavat ohjaavat hienosti heikommin lajia hallitsevia. Tärkeimmäksi koin harjoittelun aikana sen, että joka kerta jokainen oppilas tulisi huomioitua ja jokaiselle tulisi omaa tasoa vastaavia haastei-ta. Opinnäytetyötä tehdessäni tietoni syvenivät liikunnanopettajan ammatissa tarvittavista tiedoista, taidoista ja asioista ja nämä selvensivät kuvaa omasta opettajuudestani ja opettaja-persoonastani sekä varmensi tietoa siitä, että haluan pätevöityä myös liikunnanopettajaksi. Opettajan työ kuten moni muukin työ on elinikäistä oppimista.
Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella monipuolisesti liikunnanopettajan työtä kolmen kuukauden harjoittelujakson aikana ja saada tietoja, mitä kaikkea liikunnanopettajan työssä tarvitaan. Opintoni AMK liikunnanohjaajaksi olivat harjoitteluaikana kesken. Olin virassa oleva terveystiedon opettaja, jonka ajatuksena oli hankkia liikunnanopettajan pätevyys. Olen opet-tanut liikunnan valinnaiskursseja koko ajan omassa työssäni, mutta nyt harjoitteluna ajan opetin pelkästään liikuntaa. Olen opiskellut liikuntapedagogiikan perusopinnot, mutta aine-opinnot ovat toiveessa seuraavaksi hankkia. Aineisto koostui havaintopäiväkirjastani, jota kirjoitin koko sijaisuuteni ajan. Tiivistin päiväkirjani tuloksiin siten, että siitä muodostui lyhyt kuvaus harjoitteluajastani liikunnanopettajana. Tuloksiin pyrin ottamaan opinnäytetyön kan-nalta olennaiset kohdat.
Liikunta oli suosittu aine ja se tuli selkeästi selville harjoittelun aikana. Oma liikuntamyöntei-syyteni nousi selkeästi vahvuudekseni harjoittelun aikana. Se näkyi siinä, että sain oppilaat yleensä aina ainakin kokeilemaan lajia. Epävarmuutta aluksi opettajuudessa toivat isot taito-tasojen erot sekä se, että en tuntenut osaavani kaikkia lajeja riittävän hyvin. Harjoittelun aika-na kuitenkin huomasin, että oppilaat ovat liikunnassa erittäin hyviä apuopettajia eli taitavat ohjaavat hienosti heikommin lajia hallitsevia. Tärkeimmäksi koin harjoittelun aikana sen, että joka kerta jokainen oppilas tulisi huomioitua ja jokaiselle tulisi omaa tasoa vastaavia haastei-ta. Opinnäytetyötä tehdessäni tietoni syvenivät liikunnanopettajan ammatissa tarvittavista tiedoista, taidoista ja asioista ja nämä selvensivät kuvaa omasta opettajuudestani ja opettaja-persoonastani sekä varmensi tietoa siitä, että haluan pätevöityä myös liikunnanopettajaksi. Opettajan työ kuten moni muukin työ on elinikäistä oppimista.