"Se on yhteinen projekti tavallaan sitten siinä" - Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ajatuksia lasten mielen hyvinvoinnista ja sen tukemisesta päiväkodissa
Tuppurainen, Satu; Huttunen, Piia; Kuusela, Marjukka (2017)
Tuppurainen, Satu
Huttunen, Piia
Kuusela, Marjukka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704295815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704295815
Tiivistelmä
Piia Huttunen, Marjukka Kuusela & Satu Tuppurainen. “Se on yhteinen projekti tavallaan sitten siinä” - Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ajatuksia lasten mielen hyvinvoinnista ja sen tukemisesta päiväkodissa. Pieksämäki, kevät 2017, 66 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tutkimukseen valittujen varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten mielen hyvinvoinnista ja sen tukemisesta päiväkodissa. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa lasten mielen hyvinvoinnin tukemisen keinoista, joita voi hyödyntää päiväkotien toiminnan ja henkilökunnan työtapojen kehittämisessä. Lisäksi tavoitteena on herättää ajatuksia lasten mielen hyvinvoinnin tukemisen tärkeydestä päiväkodissa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla kolmesta hankasalmelaisesta päiväkodista ja tutkimuskysymyksiin vastasi kuusi varhaiskasvatuksen ammattilaista.
Tulosten mukaan lasten mielen hyvinvoinnin katsotaan olevan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Se näkyy lapsissa huolettomuutena, iloisuutena, luottamuksena, hyvänä itsetuntona ja tunne- ja ongelmaratkaisutaitoina, hyvinä leikki- ja kaveritaitoina sekä avoimena vuorovaikutuksena muiden lasten ja aikuisten kanssa.
Lasten mielen hyvinvointia voidaan tukea päiväkodissa kohtaamalla lapsia yksilöllisesti ja sensitiivisesti sekä tekemällä yhteistyötä vanhempien kanssa. Lisäksi mielen hyvinvointia voidaan tukea hyvän perusarjen avulla, kannustavalla ja turvallisella ilmapiirillä, mielekkäällä tekemisellä ja kaveritaitojen tukemisella. Tutkimuksessa nousi esille tiedon tarve mielen hyvinvoinnin tukemisen keinoista, koulutuksen tarpeet ja konkreettisten menetelmien saaminen käyttöön.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tutkimukseen valittujen varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten mielen hyvinvoinnista ja sen tukemisesta päiväkodissa. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa lasten mielen hyvinvoinnin tukemisen keinoista, joita voi hyödyntää päiväkotien toiminnan ja henkilökunnan työtapojen kehittämisessä. Lisäksi tavoitteena on herättää ajatuksia lasten mielen hyvinvoinnin tukemisen tärkeydestä päiväkodissa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla kolmesta hankasalmelaisesta päiväkodista ja tutkimuskysymyksiin vastasi kuusi varhaiskasvatuksen ammattilaista.
Tulosten mukaan lasten mielen hyvinvoinnin katsotaan olevan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Se näkyy lapsissa huolettomuutena, iloisuutena, luottamuksena, hyvänä itsetuntona ja tunne- ja ongelmaratkaisutaitoina, hyvinä leikki- ja kaveritaitoina sekä avoimena vuorovaikutuksena muiden lasten ja aikuisten kanssa.
Lasten mielen hyvinvointia voidaan tukea päiväkodissa kohtaamalla lapsia yksilöllisesti ja sensitiivisesti sekä tekemällä yhteistyötä vanhempien kanssa. Lisäksi mielen hyvinvointia voidaan tukea hyvän perusarjen avulla, kannustavalla ja turvallisella ilmapiirillä, mielekkäällä tekemisellä ja kaveritaitojen tukemisella. Tutkimuksessa nousi esille tiedon tarve mielen hyvinvoinnin tukemisen keinoista, koulutuksen tarpeet ja konkreettisten menetelmien saaminen käyttöön.