NYT Kerava -hankkeen nykytilan ja kehittämistarpeiden selvittäminen
Porkka, Matias (2017)
Porkka, Matias
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285745
Tiivistelmä
Tämän tutkielmatyyppisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Keravan kaupungin vapaa-aikapalvelut. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Keravan kaupungin vapaa-aikapalveluiden järjestämän NYT Kerava -hankkeen nykytila sekä sen keskeisimmät kehittämistarpeet. NYT Kerava -hanke liittyy Keravan kaupungin nuorisotakuutoimiin ja sen tarkoituksena on tarjota 17-29 -vuotiaille nuorille ilmaisia liikuntapalveluita.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin palveluita, asiakaslähtöistä liiketoimintaa, tutkimusprosessia sekä tutkimusmenetelmiä. Palvelua koskevassa tietoperustassa perehdyttiin palveluihin käsitteenä sekä esiteltiin opinnäytetyön kohteena toimiva NYT Kerava -hanke ja sekä sen taustalla vaikuttava nuorisotakuu -ohjelma. Asiakaslähtöistä liiketoimintaa koskevassa tietoperustassa käsiteltiin asiakaslähtöisen liiketoiminnan eri vaiheita sekä pohdittiin asiakaslähtöisyyden merkitystä NYT Kerava -hankkeelle. Tutkimusprosessiin liittyvässä tietoperustassa käsiteltiin tutkimusprosessin eri vaiheita sekä niiden toteutumista tässä opinnäytetyössä. Tutkimusmenetelmissä käsiteltiin tämän opinnäytetyön kannalta oleelliset tutkimusmenetelmät sekä kuvattiin niiden käyttöä tässä tutkimuksessa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Määrällisiä tutkimusmenetelmiä hyödynnettiin kahden kyselylomakkeen muodossa, joiden tarkoitus oli selvittää käyttäjien ja hankkeen parissa työskentelevien mielikuvaa NYT Kerava -hankkeen eri osa-alueiden laadusta. Laadullisia tutkimusmenetelmiä toteutettiin teemahaastatteluiden muodossa, joiden avulla pyrittiin tarkentamaan ja ymmärtämään sähköisissä kyselylomakkeissa esiinnousseita numeerisia tuloksia. Teemahaastatteluja toteutettiin hankkeen käyttäjille sekä sen parissa työskenteleville.
Kerätty informaatio analysoitiin ja sen pohjalta toteutettiin toimeksiantajalle erillinen tutkimusraportti, joka käsitti ainoastaan tutkimuksen tulokset sekä tämä opinnäytetyö, jossa on huomioitu myös tutkimukseen liittyvä tietoperusta.
Opinnäytetyön tulokset auttoivat ymmärtämään NYT Kerava -hankkeen nykytilaa sekä sen keskeisimpiä kehittämistarpeita. Yleisesti ottaen NYT Kerava -hanke koetaan hyväksi ideaksi, jonka tarjoamat liikuntapalvelut on onnistuttu toteuttamaan laadukkaasti. Hankkeen suurimmat kehittämistarpeet liittyvät sen markkinointiin, joka ei ole toimistaan huolimatta onnistunut tavoittamaan kohderyhmäänsä. Tutkimuksen tulokset tarjoavat informaatiota, jota on mahdollista hyödyntää tulevaisuuden kehittämistyössä. Tutkimuksen tuloksista esitetyt johtopäätökset sekä kehittämisehdotukset auttavat NYT Kerava -hanketta kehittämään toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi.
Asiasanat: Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, asiakaslähtöisyys, tutkimusprosessi, organisaation kehittäminen
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin palveluita, asiakaslähtöistä liiketoimintaa, tutkimusprosessia sekä tutkimusmenetelmiä. Palvelua koskevassa tietoperustassa perehdyttiin palveluihin käsitteenä sekä esiteltiin opinnäytetyön kohteena toimiva NYT Kerava -hanke ja sekä sen taustalla vaikuttava nuorisotakuu -ohjelma. Asiakaslähtöistä liiketoimintaa koskevassa tietoperustassa käsiteltiin asiakaslähtöisen liiketoiminnan eri vaiheita sekä pohdittiin asiakaslähtöisyyden merkitystä NYT Kerava -hankkeelle. Tutkimusprosessiin liittyvässä tietoperustassa käsiteltiin tutkimusprosessin eri vaiheita sekä niiden toteutumista tässä opinnäytetyössä. Tutkimusmenetelmissä käsiteltiin tämän opinnäytetyön kannalta oleelliset tutkimusmenetelmät sekä kuvattiin niiden käyttöä tässä tutkimuksessa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Määrällisiä tutkimusmenetelmiä hyödynnettiin kahden kyselylomakkeen muodossa, joiden tarkoitus oli selvittää käyttäjien ja hankkeen parissa työskentelevien mielikuvaa NYT Kerava -hankkeen eri osa-alueiden laadusta. Laadullisia tutkimusmenetelmiä toteutettiin teemahaastatteluiden muodossa, joiden avulla pyrittiin tarkentamaan ja ymmärtämään sähköisissä kyselylomakkeissa esiinnousseita numeerisia tuloksia. Teemahaastatteluja toteutettiin hankkeen käyttäjille sekä sen parissa työskenteleville.
Kerätty informaatio analysoitiin ja sen pohjalta toteutettiin toimeksiantajalle erillinen tutkimusraportti, joka käsitti ainoastaan tutkimuksen tulokset sekä tämä opinnäytetyö, jossa on huomioitu myös tutkimukseen liittyvä tietoperusta.
Opinnäytetyön tulokset auttoivat ymmärtämään NYT Kerava -hankkeen nykytilaa sekä sen keskeisimpiä kehittämistarpeita. Yleisesti ottaen NYT Kerava -hanke koetaan hyväksi ideaksi, jonka tarjoamat liikuntapalvelut on onnistuttu toteuttamaan laadukkaasti. Hankkeen suurimmat kehittämistarpeet liittyvät sen markkinointiin, joka ei ole toimistaan huolimatta onnistunut tavoittamaan kohderyhmäänsä. Tutkimuksen tulokset tarjoavat informaatiota, jota on mahdollista hyödyntää tulevaisuuden kehittämistyössä. Tutkimuksen tuloksista esitetyt johtopäätökset sekä kehittämisehdotukset auttavat NYT Kerava -hanketta kehittämään toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi.
Asiasanat: Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, asiakaslähtöisyys, tutkimusprosessi, organisaation kehittäminen