Opettajien ja oppijoiden kokemuksia tukiviittomaopetuksesta : Perhe- ja ryhmäperheopetustilanteiden vertailua opetuksen näkökulmasta
Ahtiainen, Mari; Miromaa, Noora; Ojala, Päivi (2017)
Ahtiainen, Mari
Miromaa, Noora
Ojala, Päivi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285720
Tiivistelmä
Ahtiainen, Mari, Miromaa, Noora & Ojala, Päivi. Opettajien ja oppijoiden kokemuksia tukiviittomaopetuksesta – Perhe- ja ryhmäperheopetustilanteiden vertailua opetuksen näkökulmasta. Kevät 2017. 78 s, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli vertailla tukiviittomaopettajien ja oppijoiden kokemuksia perhe- ja ryhmäperheopetustilanteista. Opinnäytetyössä oli kolme tutkimusaihetta, jotka käsittelivät opetusmenetelmiä, opetuksen yksilöllistämistä ja oppijoiden saamaa tukea opetuksen aikana. Opinnäytetyö tutkii, mistä opetusmenetelmistä oppijat pitävät ja oppivat parhaiten, miten opetustilanne vaikuttaa opetuksen yksilöllistämiseen ja oppijoiden toiveiden huomioimiseen sekä keneltä oppijat saavat tukea opetuksen aikana.
Opinnäytetyössä on laadullisen ja määrällisen tutkimuksen piirteitä. Työ toteutettiin sähköisenä kyselynä Webropol-ohjelman avulla. Kyselyitä tehtiin kaksi, joista toinen suunnattiin tukiviittomaopettajille ja toinen oppijoille. Tavoitteena oli saada selville tukiviittomaopettajien ja oppijoiden kokemuksia tukiviittomaopetuksesta. Oppijoiden kyselyyn vastasi 14 henkilöä ja opettajien kyselyyn 18.
Kyselyiden tuloksista kävi ilmi, että perhe- ja ryhmäperheopetustilanteiden välillä ei ole suuria eroavaisuuksia opetuksen näkökulmasta. Esimerkiksi opetusmenetelmiä käytettiin molemmissa opetustilanteissa samankaltaisesti. Opinnäytetyön tuloksena oli myös, että opetuksen yksilöllistäminen oppijoille on helpompaa perheopetustilanteissa kuin ryhmäperheopetustilanteissa. Perheopetustilanteissa oppijat kokivat saavansa yksilöllisempää tukea tukiviittomaopettajalta kuin ryhmäperheopetustilanteissa. Opinnäytetyön tuloksista käy myös ilmi, että tukiviittomaopettajat pitävät perhe- ja ryhmäperheopetustilanteista yhtä paljon.
Asiasanat: tukiviittomat, opetus, opetusmenetelmät, yksilöllistäminen, tukeminen
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli vertailla tukiviittomaopettajien ja oppijoiden kokemuksia perhe- ja ryhmäperheopetustilanteista. Opinnäytetyössä oli kolme tutkimusaihetta, jotka käsittelivät opetusmenetelmiä, opetuksen yksilöllistämistä ja oppijoiden saamaa tukea opetuksen aikana. Opinnäytetyö tutkii, mistä opetusmenetelmistä oppijat pitävät ja oppivat parhaiten, miten opetustilanne vaikuttaa opetuksen yksilöllistämiseen ja oppijoiden toiveiden huomioimiseen sekä keneltä oppijat saavat tukea opetuksen aikana.
Opinnäytetyössä on laadullisen ja määrällisen tutkimuksen piirteitä. Työ toteutettiin sähköisenä kyselynä Webropol-ohjelman avulla. Kyselyitä tehtiin kaksi, joista toinen suunnattiin tukiviittomaopettajille ja toinen oppijoille. Tavoitteena oli saada selville tukiviittomaopettajien ja oppijoiden kokemuksia tukiviittomaopetuksesta. Oppijoiden kyselyyn vastasi 14 henkilöä ja opettajien kyselyyn 18.
Kyselyiden tuloksista kävi ilmi, että perhe- ja ryhmäperheopetustilanteiden välillä ei ole suuria eroavaisuuksia opetuksen näkökulmasta. Esimerkiksi opetusmenetelmiä käytettiin molemmissa opetustilanteissa samankaltaisesti. Opinnäytetyön tuloksena oli myös, että opetuksen yksilöllistäminen oppijoille on helpompaa perheopetustilanteissa kuin ryhmäperheopetustilanteissa. Perheopetustilanteissa oppijat kokivat saavansa yksilöllisempää tukea tukiviittomaopettajalta kuin ryhmäperheopetustilanteissa. Opinnäytetyön tuloksista käy myös ilmi, että tukiviittomaopettajat pitävät perhe- ja ryhmäperheopetustilanteista yhtä paljon.
Asiasanat: tukiviittomat, opetus, opetusmenetelmät, yksilöllistäminen, tukeminen