Den kliniska undervisningens betydelse för sjukskötarstudenten
Puurunen, Johanna (2017)
Puurunen, Johanna
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275641
Tiivistelmä
Sjukskötarutbildningens mål är att utbilda studenterna med en omfattande kunskap till sjuk-skötaryrkets centrala arbetsuppgifter. Den kliniska undervisningen skall förbereda studenten till hennes kommande yrke. I detta examensarbete undersöks studenternas upplevda kompetens av den kliniska undervisningen de fått från Arcada. Arbetet ingår i GROW-projektet där ett av de centrala målen var att utveckla den kliniska undervisningen. Syfte med arbetet är reda ut vad studenterna anser om sin kliniska kompetens som de erhållit under sin studietid. Följande frå-geställningar användes i arbetet: Vilka är studenternas erfarenheter av den kliniska undervis-ningen: med fokus på simulering och yrkespraktik? Hur kan den kliniska undervisningen ut-vecklas? Som teoretisk referensram användes P. Benners teori ’Från novis till expert’ och K. Erikssons modell av vårdprocessen. Arbetet är en kvantitativ enkätundersökning som gjordes via internet. Enkäten har 34 påståenden och en öppen fråga. I undersökningen deltog 38 stu-denter av 160. Vid bearbetningen av materialet användes SPSS-dataprogrammet. I resultatet stiger det fram hur studiepoäng inverkar på upplevd kompetens, ju mera studiepoäng desto högre upplevd kompetens. Den öppna frågan lyfter fram 3 huvudkategorier som studenterna ansåg att stöder deras inlärning: lärarens roll, praktisk övning och teoretisk bakgrund. På grund av att svarsprocenten blev så låg kan inte resultatet generaliseras men den kan ge en inblick i studenternas åsikter och upplevelser av den kliniska undervisningen. The aim of nursing education is to educate students with a comprehensive knowledge to the main work tasks in nursing. The purpose of clinical education is to prepare the student for her future profession. This thesis studies students’ experiences of the clinical education and the competence they get of it. This thesis is a part of Arcadas GROW-project. One of the main aims of the project was to develop the clinical education. The aim of this thesis is to explore students’ thoughts on their clinical competence regarding the education they obtained. The following questions were used in this study: What are students’ experiences of the clinical education: with focus on simulation and clinical practice? Are there development opportuni-ties in the clinical education? P. Benner ‘From novice to expert’ and K. Eriksson ‘The process of nursing’ was used as the theoretic frame of reference. The study is a quantitative survey that has 34 claims and one open question. 38 out of 160 students participated in the survey. SPSS was used to analyze the material. The result indicates that the higher the study points are; the higher students evaluate their clinical competence. The open questioner brings up three main categories: the roll of the educator, practical exercises and theoretical background. Because of a low amount of participants, the results cannot be generalized but they can help Arcadas administration to better understand how students look at the clinical education.