Konstruktion av serviceverktyg för reparation av intag till vattenjetaggregat
Skullbacka, Daniel (2017)
Skullbacka, Daniel
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275599
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Rolls Royce Oy Ab:lle Kokkolassa, ja siellä valmistetaan ja huolletaan pienien ja keskisuurien veneiden vesisuihkulaitteita. Rolls Royce Oy Ab kuuluu maailmanlaajuisen yrityksen Rolls Royce plc:n Marine-osastoon.
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella huoltotyökaluja, joita voidaan käyttää imuputken korjaustoimintaan kahdella eri vesisuihkulaitemallilla. Korjauksien tarkoitus on korvata imuputkessa oleva pala, joka on vaurioitunut hapetuksen takia. Uudet huoltotyökalut tehtiin aikaisemmin käytetyn ja toiseen vesisuihkulaitemalliin suunnitellun huoltotyökalun pohjalta.
Työ rajoitettiin niin, että se sisälsi vain huoltotyökalujen hitsauskiinnikkeiden suunnittelu. Ne osat jotka korvaavat imuputken vaurioituneet osat, suunniteltiin ensin, ja sen jälkeen hitsauskiinnikkeiden suunnittelu alkoi. Aikaisemmin käytetty hitsauskiinnike analysoitiin käyttämällä elementtimenetelmää, ja näiden analyysien tulosten avulla rakennettiin uudet hitsauskiinnikkeet. Uusien hitsauskiinnikkeiden mallit analysoitiin elementtimenetelmällä, ja säädettiin niin, että niillä oli samat ominaisuudet kuin aiemmin käytetty hitsauskiinnike.
Tuloksena oli 3D malleja hitsauskiinnikkeistä ja niistä osista, jotka korvaavat vaurioituneet osat. Työssä lasketaan myös turvallisuuskertoimet hitauskiinnikkeiden nostopisteillä. Lopuksi esitellään myös vertailun hitsauskiinnikkeiden ominaisuuksista.
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella huoltotyökaluja, joita voidaan käyttää imuputken korjaustoimintaan kahdella eri vesisuihkulaitemallilla. Korjauksien tarkoitus on korvata imuputkessa oleva pala, joka on vaurioitunut hapetuksen takia. Uudet huoltotyökalut tehtiin aikaisemmin käytetyn ja toiseen vesisuihkulaitemalliin suunnitellun huoltotyökalun pohjalta.
Työ rajoitettiin niin, että se sisälsi vain huoltotyökalujen hitsauskiinnikkeiden suunnittelu. Ne osat jotka korvaavat imuputken vaurioituneet osat, suunniteltiin ensin, ja sen jälkeen hitsauskiinnikkeiden suunnittelu alkoi. Aikaisemmin käytetty hitsauskiinnike analysoitiin käyttämällä elementtimenetelmää, ja näiden analyysien tulosten avulla rakennettiin uudet hitsauskiinnikkeet. Uusien hitsauskiinnikkeiden mallit analysoitiin elementtimenetelmällä, ja säädettiin niin, että niillä oli samat ominaisuudet kuin aiemmin käytetty hitsauskiinnike.
Tuloksena oli 3D malleja hitsauskiinnikkeistä ja niistä osista, jotka korvaavat vaurioituneet osat. Työssä lasketaan myös turvallisuuskertoimet hitauskiinnikkeiden nostopisteillä. Lopuksi esitellään myös vertailun hitsauskiinnikkeiden ominaisuuksista.