Hiekkalinnan asiakkaiden toiveet ja ajatukset päiväkodin kasvunkansioiden kehittämiseksi
Mäkelä, Nelli-Maaria; Kuosa, Riikka (2017)
Mäkelä, Nelli-Maaria
Kuosa, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275597
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin varhaiskasvatuksen alueelle, keskittyen kasvunkansioihin pedagogisen dokumentoinnin välineenä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hollolan kunnan vuoropäiväkoti Hiekkalinna.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda kasvunkansio paremmin esille varhaiskasvatuksen pedagogisen dokumentoinnin välineenä. Tavoitteena oli selvittää Hiekkalinnan asiakkaiden mielipiteitä ja toiveita kasvunkansiolle, joiden pohjalta päiväkodissa voitaisiin lähteä kehittämään kansiota eteenpäin. Tutkimus tehtiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineistonkeruumenetelmänä toimivat vanhemille jaettu kysely sekä kyselyn tulosten perusteella järjestetty teemahaastattelu.
Kyselylomakkeet analysoimalla saatiin selkeää tietoa siitä, minkä vanhemmat kokivat tärkeäksi kasvunkansioissa ja mitä he toivoisivat kansioihin lisää. Teemahaastattelussa käytiin läpi kyselyn tuloksia ja saatiin syvempää ymmärrystä vanhempien ajatuksista ja toiveista. Teemahaastattelun kautta mahdollistuivat myös lapsen osallisuus ja mielipiteen kuuleminen, joka lisäsi tutkimuksen arvoa merkittävästi.
Tutkimuksen tulokset paljastivat sen, että kasvunkansio on tärkeä lapsuusajan dokumentti niin lapsille kuin vanhemmillekin. Vanhemmilla on halukkuutta osallistua kansioiden kehittämiseen ja heillä on siihen myös hyviä ideoita. Vanhempien mielipiteitä ja lapsen toiveita vertailtaessa esiin tuli myös se, että eri asiat voivat olla tärkeitä lapsille ja vanhemmille. Siksi on tärkeää on kummankin asiakasryhmän ajatukset tulisivat kuulluiksi.
Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä päiväkodin kehittäessä kasvunkansioita. Jatkotutkimusta voidaan lähteä tekemään henkilökunnan ajatuksia kartoittamalla tai uuden kasvunkansion mallin parissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda kasvunkansio paremmin esille varhaiskasvatuksen pedagogisen dokumentoinnin välineenä. Tavoitteena oli selvittää Hiekkalinnan asiakkaiden mielipiteitä ja toiveita kasvunkansiolle, joiden pohjalta päiväkodissa voitaisiin lähteä kehittämään kansiota eteenpäin. Tutkimus tehtiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineistonkeruumenetelmänä toimivat vanhemille jaettu kysely sekä kyselyn tulosten perusteella järjestetty teemahaastattelu.
Kyselylomakkeet analysoimalla saatiin selkeää tietoa siitä, minkä vanhemmat kokivat tärkeäksi kasvunkansioissa ja mitä he toivoisivat kansioihin lisää. Teemahaastattelussa käytiin läpi kyselyn tuloksia ja saatiin syvempää ymmärrystä vanhempien ajatuksista ja toiveista. Teemahaastattelun kautta mahdollistuivat myös lapsen osallisuus ja mielipiteen kuuleminen, joka lisäsi tutkimuksen arvoa merkittävästi.
Tutkimuksen tulokset paljastivat sen, että kasvunkansio on tärkeä lapsuusajan dokumentti niin lapsille kuin vanhemmillekin. Vanhemmilla on halukkuutta osallistua kansioiden kehittämiseen ja heillä on siihen myös hyviä ideoita. Vanhempien mielipiteitä ja lapsen toiveita vertailtaessa esiin tuli myös se, että eri asiat voivat olla tärkeitä lapsille ja vanhemmille. Siksi on tärkeää on kummankin asiakasryhmän ajatukset tulisivat kuulluiksi.
Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä päiväkodin kehittäessä kasvunkansioita. Jatkotutkimusta voidaan lähteä tekemään henkilökunnan ajatuksia kartoittamalla tai uuden kasvunkansion mallin parissa.