Proseduraalinen luolastogeneraattori
Koskenranta, Anssi (2017)
Koskenranta, Anssi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275533
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin proseduraaliseen generoimiseen pelien kenttien luomisen näkökulmasta ja tutkittiin eri pelimoottoreiden ominaisuuksia sekä eroavaisuuksia projektiosuuden toteuttamista varten. Projektiosuudessa kehitettiin ohjelma, joka generoi sattumanvaraisen luolaston määritettyjen sääntöjen puitteissa. Työllä ei suoranaisesti ollut toimeksiantajaa, mutta se tehtiin suunnitteilla ollutta peliä varten.
Ennen projektin alkua olin kehittänyt pelejä Unity-pelimoottorilla ja C#-ohjelmointikielellä muutaman vuoden ajan. Proseduraalisesta sisällöntuottamisesta minulla ei ollut etukäteen kokemusta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaiseksi toimiva prototyyppi proseduraalisesta luolastogeneraattorista, joka luo määritetylle alueelle satunnaisen määrän erikokoisia huoneita ja yhdistää huoneet käytävillä. Käyttöön tulevaa valmista versiota luolastogeneraattorista ei ollut edes tämän opinnäytetyön aikana mahdollista tehdä, koska lopulliset säännöt ja tarkemmat tarpeet generaattorille tulevat selville vasta, kun peli, johon generaattori luotiin, saadaan suunniteltua kokonaan.
Ennen projektin alkua olin kehittänyt pelejä Unity-pelimoottorilla ja C#-ohjelmointikielellä muutaman vuoden ajan. Proseduraalisesta sisällöntuottamisesta minulla ei ollut etukäteen kokemusta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaiseksi toimiva prototyyppi proseduraalisesta luolastogeneraattorista, joka luo määritetylle alueelle satunnaisen määrän erikokoisia huoneita ja yhdistää huoneet käytävillä. Käyttöön tulevaa valmista versiota luolastogeneraattorista ei ollut edes tämän opinnäytetyön aikana mahdollista tehdä, koska lopulliset säännöt ja tarkemmat tarpeet generaattorille tulevat selville vasta, kun peli, johon generaattori luotiin, saadaan suunniteltua kokonaan.