Vanhemmuus vankilasta käsin : päiväkodin henkilöstön ja vankeusrangaistusta suorittavan vanhemman kokemuksia yhteistyön merkityksestä
Lassila, Anniina; Koivula, Suvi (2017)
Lassila, Anniina
Koivula, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265425
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on selvittää miten päiväkodit toteuttavat yhteistyön huoltajan kanssa tilanteissa, jossa lapsen toinen vanhempi on vankilassa. Lisäksi kuvaamme opinnäytetyössämme vankeusrangaistusta suorittaneiden vanhempien subjektiivisia kokemuksia päiväkodin kanssa tehtävän yhteistyön toteutumisesta sekä vanhemmuuden tuen tarpeista. Tuomme myös esille mahdollisia kehitysideoita päiväkodin ja vankeusrangaistusta suorittavan vanhemman yhteistyön toteuttamiseksi, kun lapsen toinen vanhempi on vankilassa.
Toteutimme opinnäytetyömme kvalitatiivisena tutkimuksena yhteistyössä kahden itähelsinkiläisen päiväkodin sekä KRIS Etelä- Suomi ry:n kanssa. KRIS on yhdistys, jonka tavoitteena on integroida entisiä rikollisia takaisin yhteiskuntaan. Keräsimme tutkimusaineistomme teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluihimme osallistui kaksi itähelsinkiläisen päiväkodin johtajaa sekä neljä vanhempaa, jotka ovat suorittaneet vankeusrangaistusta lapsensa päivähoidon aikana. Opinnäytetyömme teoriaosuudessa luomme viitekehyksen päiväkodin henkilökunnan ja huoltajien väliselle yhteistyölle. Lisäksi avaamme teoriaosuudessamme vankeusrangaistuksen peruselementtejä ja niiden aiheuttamia muutoksia vanhemmuudelle. Otamme teoriaosuudessamme myös huomioon lapsen oikeuksien näkökulman.
Opinnäytetyömme tulokset osoittavat, että yhteistyö päiväkodin henkilökunnan ja vankeusrangaistustasuorittavan vanhemman välillä koetaan tärkeäksi niin lapsen kuin huoltajan oikeuksien kannalta. Suurin osa haastateltavista vanhemmista ei kuitenkaan ole ollut yhteydessä päiväkotiin vankeusrangaistuksen aikana. Yhteistyö päiväkodin ja vankilassa olevan vanhemman välillä voisi toimia myös polkuna takaisin yhteiskuntaan integroitumisessa van-keusrangaistuksen päätyttyä.
Tuloksista nousi selkeitä kehitysideoita, joita päiväkodit voivat hyödyntää rakentaessaan yhteistyötä vankeusrangaistusta suorittavan huoltajan kanssa. Päiväkodista voitaisiin esimerkiksi lähettää varhaiskasvatussuunnitelma postitse kopiona vankeusrangaistusta suorittavalle vanhemmalle. Myös KRIS Etelä- Suomi ry voi hyödyntää opinnäytetyöstämme nousseita kehitysideoita muun muassa tiedottamalla vankeusrangaistusta suorittavia vanhempia heidän oikeuksistaan yhteistyömahdollisuuksiin päiväkodin kanssa. Opinnäytetyömme antaa paljon arvokasta tietoa myös muille rikostaustaisten perheiden kanssa työskenteleville sekä perheille, joiden elämää vankeusrangaistus varjostaa.
Toteutimme opinnäytetyömme kvalitatiivisena tutkimuksena yhteistyössä kahden itähelsinkiläisen päiväkodin sekä KRIS Etelä- Suomi ry:n kanssa. KRIS on yhdistys, jonka tavoitteena on integroida entisiä rikollisia takaisin yhteiskuntaan. Keräsimme tutkimusaineistomme teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluihimme osallistui kaksi itähelsinkiläisen päiväkodin johtajaa sekä neljä vanhempaa, jotka ovat suorittaneet vankeusrangaistusta lapsensa päivähoidon aikana. Opinnäytetyömme teoriaosuudessa luomme viitekehyksen päiväkodin henkilökunnan ja huoltajien väliselle yhteistyölle. Lisäksi avaamme teoriaosuudessamme vankeusrangaistuksen peruselementtejä ja niiden aiheuttamia muutoksia vanhemmuudelle. Otamme teoriaosuudessamme myös huomioon lapsen oikeuksien näkökulman.
Opinnäytetyömme tulokset osoittavat, että yhteistyö päiväkodin henkilökunnan ja vankeusrangaistustasuorittavan vanhemman välillä koetaan tärkeäksi niin lapsen kuin huoltajan oikeuksien kannalta. Suurin osa haastateltavista vanhemmista ei kuitenkaan ole ollut yhteydessä päiväkotiin vankeusrangaistuksen aikana. Yhteistyö päiväkodin ja vankilassa olevan vanhemman välillä voisi toimia myös polkuna takaisin yhteiskuntaan integroitumisessa van-keusrangaistuksen päätyttyä.
Tuloksista nousi selkeitä kehitysideoita, joita päiväkodit voivat hyödyntää rakentaessaan yhteistyötä vankeusrangaistusta suorittavan huoltajan kanssa. Päiväkodista voitaisiin esimerkiksi lähettää varhaiskasvatussuunnitelma postitse kopiona vankeusrangaistusta suorittavalle vanhemmalle. Myös KRIS Etelä- Suomi ry voi hyödyntää opinnäytetyöstämme nousseita kehitysideoita muun muassa tiedottamalla vankeusrangaistusta suorittavia vanhempia heidän oikeuksistaan yhteistyömahdollisuuksiin päiväkodin kanssa. Opinnäytetyömme antaa paljon arvokasta tietoa myös muille rikostaustaisten perheiden kanssa työskenteleville sekä perheille, joiden elämää vankeusrangaistus varjostaa.