Tanssi ja minä : tanssiharrastuksen rooli varhaisnuoren itsetunnon ja kehonkuvan rakentumisessa
Husgafvel, Riina (2017)
Husgafvel, Riina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255343
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin tanssin harrastamisen vaikutuksia tavoitteellisesti harjoittelevien varhaisnuorten itsetuntoon ja kehonkuvaan, minäkäsityksen keskeisimpiin käsitteisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää tanssiharrastuksesta asioita, jotka vaikuttavat nuorten kehitykseen kriittisen ikäkauden aikana. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, kuinka suuressa roolissa tanssiharrastus näyttäytyy nuorten kehityksessä. Aikuiseksi kasvaminen on aina kehollinen prosessi, ja tutkimuksen aihe lähtikin tarpeesta tutkia kehollisen harrastuksen vaikutuksia muutenkin keholliseen tapahtumaan.
Minäkuvan valitut osa-alueet ovat merkittävässä roolissa ihmisten toiminnassa ja elämässä ylipäätään. Ne ohjaavat ihmisen valintoja ja toimintaa ja vaikuttavat esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa toimimiseen sekä suoriutumiseen elämän eri tilanteissa ja vastaantulevissa haasteissa. Tässä tutkimuksessa tarkastelen itsetuntoa ja kehonkuvaa tanssin harrastamisen näkökulmasta. Oma kokemusmaailmani niin tanssin opiskelijana kuin opettajana on ohjannut työn tekemistä ja tutkittavien aiheiden rajaamista.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena tutkimusryhmälle, joka koostui kymmenestä tanssin harrastajasta. Kyselylomake oli jaettu osa-alueisiin, joita olivat itsetunto, kehonkuva ja kokemuksia tanssituntitilanteista. Kyselylomake koostui valmiista toimiviksi todetuista mittareista sekä itse rakennetuista kysymyksistä ja monivalintatehtävistä. Kyselystä saatuja tuloksia verrattiin omaan kokemusperustaan, lähdekirjallisuuteen sekä osittain tanssitunneilla tehtyihin havaintoihin. Pienen otannan vuoksi oli mahdollista tutkia kunkin vastaajan tuloksia henkilökohtaisella tasolla.
Tulosten perusteella ryhmän itsetunnon keskiarvo on keskimääräistä luokkaa ja nuorista suurin osa on tyytymättömiä omaan vartalomalliinsa ja ylipäätään kehoonsa ja sen toimintaan. Tanssitunneilla koetut onnistumiset vaikuttavat nuorten itsetuntoon positiivisesti ja epäonnistumiset osaan vastaajista negatiivisesti. Opettajan ja kavereiden kannustus tuottavat onnistumisen kokemuksia ja kohottavat itsetuntoa. Tutkimuksen perusteella tanssiharrastus vaikuttaa henkilön ihanteiden muodostumiseen ja tätä kautta kehonkuvaan sekä tyytyväisyyteen omasta kehosta ja ruumiista. Media, tanssiesitykset, opettaja ja treenikaverit vaikuttavat nuorten käsitykseen siitä, millainen tanssivan ihmisen kehon tulisi olla. Nuorten käsitys ihanneminästä on saanut vaikutteita tanssiharrastuksesta, eli voidaan ajatella tanssiharrastuksen olevan merkittävässä roolissa näiden käsitteiden muodostumisessa.
Minäkuvan valitut osa-alueet ovat merkittävässä roolissa ihmisten toiminnassa ja elämässä ylipäätään. Ne ohjaavat ihmisen valintoja ja toimintaa ja vaikuttavat esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa toimimiseen sekä suoriutumiseen elämän eri tilanteissa ja vastaantulevissa haasteissa. Tässä tutkimuksessa tarkastelen itsetuntoa ja kehonkuvaa tanssin harrastamisen näkökulmasta. Oma kokemusmaailmani niin tanssin opiskelijana kuin opettajana on ohjannut työn tekemistä ja tutkittavien aiheiden rajaamista.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena tutkimusryhmälle, joka koostui kymmenestä tanssin harrastajasta. Kyselylomake oli jaettu osa-alueisiin, joita olivat itsetunto, kehonkuva ja kokemuksia tanssituntitilanteista. Kyselylomake koostui valmiista toimiviksi todetuista mittareista sekä itse rakennetuista kysymyksistä ja monivalintatehtävistä. Kyselystä saatuja tuloksia verrattiin omaan kokemusperustaan, lähdekirjallisuuteen sekä osittain tanssitunneilla tehtyihin havaintoihin. Pienen otannan vuoksi oli mahdollista tutkia kunkin vastaajan tuloksia henkilökohtaisella tasolla.
Tulosten perusteella ryhmän itsetunnon keskiarvo on keskimääräistä luokkaa ja nuorista suurin osa on tyytymättömiä omaan vartalomalliinsa ja ylipäätään kehoonsa ja sen toimintaan. Tanssitunneilla koetut onnistumiset vaikuttavat nuorten itsetuntoon positiivisesti ja epäonnistumiset osaan vastaajista negatiivisesti. Opettajan ja kavereiden kannustus tuottavat onnistumisen kokemuksia ja kohottavat itsetuntoa. Tutkimuksen perusteella tanssiharrastus vaikuttaa henkilön ihanteiden muodostumiseen ja tätä kautta kehonkuvaan sekä tyytyväisyyteen omasta kehosta ja ruumiista. Media, tanssiesitykset, opettaja ja treenikaverit vaikuttavat nuorten käsitykseen siitä, millainen tanssivan ihmisen kehon tulisi olla. Nuorten käsitys ihanneminästä on saanut vaikutteita tanssiharrastuksesta, eli voidaan ajatella tanssiharrastuksen olevan merkittävässä roolissa näiden käsitteiden muodostumisessa.