Virtuaalitodellisuuspelin mallintaminen
Tuominen, Arli (2017)
Tuominen, Arli
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704215115
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, mitä visualistin pitää ottaa huomioon, kun visuaalista sisältöä tuotetaan virtuaalitodellisuuspeliin. Opinnäytteeni aihe tuli työharjoittelussa vaihdon aikana Ulsterin yliopistossa, jossa olin taiteellisena johtajana. Tuona aikana tein kaiken visuaalisen sisällön virtuaalitodellisuuspeliin. Opinnäytetyöni tarkoitus on antaa vankka pohja seuraaville visualisen sisällön tuottajille virtuaalitodellisuusteknologiaa varten. Tutkimustyötäni voin hyödyntää tulevassa ammatissani peliteollisuuden visuaalisella puolella.
Tutkin, mitä virtuaalitodellisuudella tarkoitetaan ja miten 3D-mallinnuksen prosessi etenee. Kerron mallintamisprosessin yksityiskohtaisesti. Esittelen eri ohjelmien eroavaisuuksia ja ominaisuuksia. Esittelen eri virtuaalitodellisuuden käyttökohteita, tapoja sekä historiaa. Näissä tutkimuksissa hyödynsin eritoten lähteinä alan ammattilaisten verkkosivuja sekä hieman myös alan kirjallisuutta. Uuden teknologian takia aiheesta ei vielä löydy paljon kirjallisuutta.
Käyn läpi vaihe vaiheelta visuaalisen sisällön tuottamisprosessin virtuaalitodellisuuspeliin. Keskityn jokaisen vaiheen luomisprosessiin ja siihen, kuinka sain vaiheen toimimaan virtuaalitodellisuudessa. Kerron tutkimukseni aikana ilmenneistä ongelmista ja niiden ratkaisuista.
Tutkimuksessani käytin 3D-mallintamiseen Autodeskin 3Ds Max -ohjelmistoa, pelin luomiseen Unity-pelimoottoria, tekstuurien luomiseen Adoben Photoshop- piirustusohjelmaa ja pelin logon tekemiseen käytin Inkscapen vektoripohjaista piirustusohjelmaa. Erikoistekstuurien tekemisen apuna käytin myös Substancen BitMap2Material -mappien luomisohjelmaa. Virtuaalitodellisuuslaitteistona käytin Valven HTC Viveä.
Tutkin, mitä virtuaalitodellisuudella tarkoitetaan ja miten 3D-mallinnuksen prosessi etenee. Kerron mallintamisprosessin yksityiskohtaisesti. Esittelen eri ohjelmien eroavaisuuksia ja ominaisuuksia. Esittelen eri virtuaalitodellisuuden käyttökohteita, tapoja sekä historiaa. Näissä tutkimuksissa hyödynsin eritoten lähteinä alan ammattilaisten verkkosivuja sekä hieman myös alan kirjallisuutta. Uuden teknologian takia aiheesta ei vielä löydy paljon kirjallisuutta.
Käyn läpi vaihe vaiheelta visuaalisen sisällön tuottamisprosessin virtuaalitodellisuuspeliin. Keskityn jokaisen vaiheen luomisprosessiin ja siihen, kuinka sain vaiheen toimimaan virtuaalitodellisuudessa. Kerron tutkimukseni aikana ilmenneistä ongelmista ja niiden ratkaisuista.
Tutkimuksessani käytin 3D-mallintamiseen Autodeskin 3Ds Max -ohjelmistoa, pelin luomiseen Unity-pelimoottoria, tekstuurien luomiseen Adoben Photoshop- piirustusohjelmaa ja pelin logon tekemiseen käytin Inkscapen vektoripohjaista piirustusohjelmaa. Erikoistekstuurien tekemisen apuna käytin myös Substancen BitMap2Material -mappien luomisohjelmaa. Virtuaalitodellisuuslaitteistona käytin Valven HTC Viveä.