Eettisyys ja elämäntarinat : kokemusasiantuntijuuden hyvät käytännöt Mielenterveyden keskusliitossa
Ristolainen, Milla (2017)
Ristolainen, Milla
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205012
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena Mielenterveyden keskusliitossa osana valtakunnallisen mielenterveysneuvonnan kehittämistyötä 2016-2017. Kehittämistyö kohdistui neuvontapalvelujen tuottamaan kokemusasiantuntijuuteen (koulutuksena annettavat kokemuspuheenvuorot). Hankkeen tavoitteena oli luoda uudenlainen työskentelyn tapa elämäntarinan kirjoittamiseen, sekä uudistaa kokemuspuheenvuoron sisältöä koulutuksellisempaan suuntaan ottamalla käyttöön uudenlaisia, elämäntarinan kerrontaa rikastuttavia tapoja valokuvien, taiteen ja erikseen tuotetun johdantovideon muodossa.
Hankkeen kaikissa vaiheissa pyrittiin vahvistamaan dialogisuutta eri osapuolten välillä. Hanke pyrki tuottamaan erilaisia näkökulmia elämäntarinan merkityksestä sen kirjoittajalle ja kuulijalle. Merkitysten pohdinta nähtiin osana laajempaa eettistä pohdintaa, joka kokemuksellisuuteen ja sen hyödyntämiseen esim. juuri koulutuksessa ajankohtaisesti liittyy.
Hankkeessa luotiin uusi tarinallisen työskentelyn malli elämäntarinan kirjoittamiseen. Kahdenkeskinen, ammattilaisen ja kokemusasiantuntijan välinen tarinapaja-työskentely koettiin työpariutta ja luottamusta vahvistavana, elämän merkityksiä kirkastavana ja eettisesti tarkoituksenmukaisena työskentelytapana. Tarinallinen työskentely ei synnyttänyt pelkästään aineksia kokemuspuheenvuoroon, vaan dialogin kautta se jäsensi kokonaisvaltaisesti osapuolten käsityksiä, muistoja ja merkityksiä omasta elämästä. Tarinallinen työskentely oli tasavertaista ja voimauttavaa.
Hankkeessa luotiin uudenlainen kokemuksellisen koulutuksen sisältö hyödyntäen esim. kokemusasiantuntijan omaa lahjakkuutta (kuvataide) puheenvuoroa varten tuotetussa johdantovideossa (4 min.). Hankkeessa otettiin myös käyttöön uusi vaikuttamistyön väline, AMK-opiskelijoille suunnattu lomake. Ennen ja jälkeen koulutustilaisuuden pohdittuna kysymykset tuottavat uutta, laadullista tietoa alan opiskelijoilta kokemuksellisuuteen, kokemusasiantuntijuuteen sekä sen merkityksiin liittyen.
Hankkeen kaikissa vaiheissa pyrittiin vahvistamaan dialogisuutta eri osapuolten välillä. Hanke pyrki tuottamaan erilaisia näkökulmia elämäntarinan merkityksestä sen kirjoittajalle ja kuulijalle. Merkitysten pohdinta nähtiin osana laajempaa eettistä pohdintaa, joka kokemuksellisuuteen ja sen hyödyntämiseen esim. juuri koulutuksessa ajankohtaisesti liittyy.
Hankkeessa luotiin uusi tarinallisen työskentelyn malli elämäntarinan kirjoittamiseen. Kahdenkeskinen, ammattilaisen ja kokemusasiantuntijan välinen tarinapaja-työskentely koettiin työpariutta ja luottamusta vahvistavana, elämän merkityksiä kirkastavana ja eettisesti tarkoituksenmukaisena työskentelytapana. Tarinallinen työskentely ei synnyttänyt pelkästään aineksia kokemuspuheenvuoroon, vaan dialogin kautta se jäsensi kokonaisvaltaisesti osapuolten käsityksiä, muistoja ja merkityksiä omasta elämästä. Tarinallinen työskentely oli tasavertaista ja voimauttavaa.
Hankkeessa luotiin uudenlainen kokemuksellisen koulutuksen sisältö hyödyntäen esim. kokemusasiantuntijan omaa lahjakkuutta (kuvataide) puheenvuoroa varten tuotetussa johdantovideossa (4 min.). Hankkeessa otettiin myös käyttöön uusi vaikuttamistyön väline, AMK-opiskelijoille suunnattu lomake. Ennen ja jälkeen koulutustilaisuuden pohdittuna kysymykset tuottavat uutta, laadullista tietoa alan opiskelijoilta kokemuksellisuuteen, kokemusasiantuntijuuteen sekä sen merkityksiin liittyen.