Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
MLS-järjestelmän käyttöönoton haasteet
Juvonen, Olli (2017)
Juvonen, Olli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194935
Tiivistelmä
Teollisuuden tuotantojärjestelmät rakentuvat useiden eri valmistajien laitteista, joiden välillä liikkuu paljon tietoliikennettä. Jotta tuotantolaitoksessa sijaitsevat koneet saadaan kommunikoimaan keskenään, täytyy uuden laitteen asennuksen jälkeen paikan päällä käydä käyttöönottaja, joka testaa ohjelmistojen ja yhteyksien toiminnan. Käyttöönottoon liittyy monia haasteita, joihin tässä opinnäytetyössä tullaan keskittymään ja löytämään ratkaisuja.
Opinnäytetyössä seurattiin Fastems Oy Ab:lla meneillä olevaa pilottiprojektia, jossa testattiin uusia toimintatapoja käyttöönoton helpottamiseksi. Niitä olivat asiakkaalle lähetettävä kyselylomake projektin alkuvaiheessa sekä ohjelmiston hyväksyttäminen virtuaaliserverillä tehdastestin yhteydessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin tämänhetkiset haasteet käyttöönotossa ja tutkia uusien toimenpiteiden vaikutusta niihin. Tavoitteena oli löytää ratkaisuja käyttöönottajien työn helpottamiseksi. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja tutkimusstrategiana tapaustutkimusta. Aineistoa kerättiin tekemällä haastatteluja, havainnoimalla tilanteita ja perehtymällä yrityksen sisäisiin dokumentteihin.
Kyselylomake ja virtuaaliserverin käyttö pilottiprojektissa olivat onnistuneita toimenpiteitä, joiden avulla asiakkaalle ja käyttöönottajalle saatiin parempi kuva toimitettavasta järjestelmästä, jolloin myös väärinymmärrysten riskiä asiakkaan ja toimittajan välillä saatiin vähennettyä merkittävästi. Käyttöönottajien isoimmaksi ongelmaksi paljastui koneliitännät, joiden avulla kaksi eri valmistajan laitetta ovat yhteydessä toisiinsa. Tähän ongelmaan ei löytynyt yksinkertaista ratkaisua, koska ongelmat johtuvat osin välinpitämättömyydestä niin oman myynnin kuin konetoimittajan puolelta.
Työn tavoitteet saavutettiin, pilottiprojektissa käytettävät menetelmät pystyttiin arvioimaan ja käyttöönottajien haasteet saatiin selvitettyä. Parannuskeinona koneliitäntöihin esitetään myynnin teknisen asiantuntijuuden lisäämistä ja yhteistyön parantamista yrityksen muiden osastojen kesken, tarkempaa sopimuksen tekoa, sopimusten eri versioiden pitämistä ajan tasalla sekä uusien koneliitäntöjen testaamista ennen ensimmäistä asennusta.
Opinnäytetyössä seurattiin Fastems Oy Ab:lla meneillä olevaa pilottiprojektia, jossa testattiin uusia toimintatapoja käyttöönoton helpottamiseksi. Niitä olivat asiakkaalle lähetettävä kyselylomake projektin alkuvaiheessa sekä ohjelmiston hyväksyttäminen virtuaaliserverillä tehdastestin yhteydessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin tämänhetkiset haasteet käyttöönotossa ja tutkia uusien toimenpiteiden vaikutusta niihin. Tavoitteena oli löytää ratkaisuja käyttöönottajien työn helpottamiseksi. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja tutkimusstrategiana tapaustutkimusta. Aineistoa kerättiin tekemällä haastatteluja, havainnoimalla tilanteita ja perehtymällä yrityksen sisäisiin dokumentteihin.
Kyselylomake ja virtuaaliserverin käyttö pilottiprojektissa olivat onnistuneita toimenpiteitä, joiden avulla asiakkaalle ja käyttöönottajalle saatiin parempi kuva toimitettavasta järjestelmästä, jolloin myös väärinymmärrysten riskiä asiakkaan ja toimittajan välillä saatiin vähennettyä merkittävästi. Käyttöönottajien isoimmaksi ongelmaksi paljastui koneliitännät, joiden avulla kaksi eri valmistajan laitetta ovat yhteydessä toisiinsa. Tähän ongelmaan ei löytynyt yksinkertaista ratkaisua, koska ongelmat johtuvat osin välinpitämättömyydestä niin oman myynnin kuin konetoimittajan puolelta.
Työn tavoitteet saavutettiin, pilottiprojektissa käytettävät menetelmät pystyttiin arvioimaan ja käyttöönottajien haasteet saatiin selvitettyä. Parannuskeinona koneliitäntöihin esitetään myynnin teknisen asiantuntijuuden lisäämistä ja yhteistyön parantamista yrityksen muiden osastojen kesken, tarkempaa sopimuksen tekoa, sopimusten eri versioiden pitämistä ajan tasalla sekä uusien koneliitäntöjen testaamista ennen ensimmäistä asennusta.