VT5 Mikkeli pohjavedensuojauksen mitoitusratkaisut, menetelmät ja jälkilaskenta
Tapaninen, Miika (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tapaninen, Miika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184843
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena on tarkastella VT5 Mikkelin kohta - hankkeen pohjavedensuojauksen toteutumista, laskea sen kustannuksia ja pohtia parannuskeinoja. Työ tehtiin hankkeen pääurakoitsijalle Destia Oy:lle vuosien 2015 ja 2016 pohjavedensuojaustöiden perusteella.
Työssä on esitelty perustietoa pohjavedensuojauksesta siitä miten pohjavedensuojaus tehdään, mitä materiaalia siinä käytetään ja mitä vaatimuksia pohjavedensuojaukselle on asetettu. Työssä tarkastellaan myös sitä, kuinka VT5 Mikkeli - hanke suunniteltiin ja mitkä sen mitoitusratkaisut olivat. Työn loppuosan muodostavat yksityiskohtainen osuus, jossa käsitellään Mikkelissä tehtyjä pohjavedensuojaustöitä ja niiden onnistumista kustannusten osalta. Opinnäytetyö on tehty perustuen omaan kirjanpitoon, VT5 Mikkeli - hankkeen projektipankkiin, Liikenneviraston julkaisuihin sekä Infra-RYL käsikirjaan.
Työn lopputuloksena saatiin kattava kokonaisuus pohjavedensuojauksen perusteista, sekä sen tekemisestä VT5 Mikkeli - hankkeelle. Työssä on pohdittu monipuolisesti pohjavedensuojauksen parannuskohteita ja etsitty syitä urakan eri osa-alueiden onnistumisille ja epäonnistumisille. Opinnäytetyön tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa pohjavedensuojaustyön urakan laskemisessa, työn tekemisessä ja urakan jälkilaskennassa.
Työssä on esitelty perustietoa pohjavedensuojauksesta siitä miten pohjavedensuojaus tehdään, mitä materiaalia siinä käytetään ja mitä vaatimuksia pohjavedensuojaukselle on asetettu. Työssä tarkastellaan myös sitä, kuinka VT5 Mikkeli - hanke suunniteltiin ja mitkä sen mitoitusratkaisut olivat. Työn loppuosan muodostavat yksityiskohtainen osuus, jossa käsitellään Mikkelissä tehtyjä pohjavedensuojaustöitä ja niiden onnistumista kustannusten osalta. Opinnäytetyö on tehty perustuen omaan kirjanpitoon, VT5 Mikkeli - hankkeen projektipankkiin, Liikenneviraston julkaisuihin sekä Infra-RYL käsikirjaan.
Työn lopputuloksena saatiin kattava kokonaisuus pohjavedensuojauksen perusteista, sekä sen tekemisestä VT5 Mikkeli - hankkeelle. Työssä on pohdittu monipuolisesti pohjavedensuojauksen parannuskohteita ja etsitty syitä urakan eri osa-alueiden onnistumisille ja epäonnistumisille. Opinnäytetyön tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa pohjavedensuojaustyön urakan laskemisessa, työn tekemisessä ja urakan jälkilaskennassa.