DIGITAALISTEN MEDIAPINTOJEN HUOMIOARVOTUTKIMUS : Case: MT Mediateko Oy
Hyrkäs, Riikka (2017)
Hyrkäs, Riikka
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184842
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa liikekeskuksissa sijaitsevien medianäyttöjen sekä niillä esiintyvien mainoskampanjoiden huomioarvosta. Huomioarvotutkimus suunniteltiin ja toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimuskohteina olivat Prisma Kuopion ja Jyväskylän Prisma Seppälän digitaaliset medianäytöt.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakaantuu kahteen aihealueeseen, jotka ovat mainonta sekä tutkimuksen teoria. Mainonnan teoriassa kerrotaan mainonnasta yleensä sekä tarkemmin mediamainonnan kehittymisestä, lähitulevaisuuden näkymistä sekä ulkomainonnasta. Tutkimuksen teoriassa kerrotaan tutkimusprosessista ja sen eri vaiheista sekä kvantitatiivisesta tutkimuksesta, johon sisältyy kyselytutkimuksen tekeminen.
Työn toimeksiantajana toimi kuopiolainen media- ja ulkomainontaan keskittynyt yritys MT Mediateko Oy. Kysely toteutettiin yhteistyössä Feelbackin, Osuuskauppa Keskimaan ja Osuuskauppa PeeÄssän kanssa. Kyselyn jakelukanavina olivat Keskimaan Prismat ja Prisma Kuopio -Facebook-sivut. Aineistoa kerättiin sähköisesti yhteensä 11 vuorokauden ajalta, minä aikana tavoiteltu sata vastausta liikekeskusta kohden saavutettiin.
Tutkimus onnistui hyvin ja tavoitteisiin päästiin, vaikka yhteistyö toimeksiantajan kanssa ei sujunut täysin toivotulla tavalla. Toimeksiantaja oli kuitenkin tyytyväinen tutkimustuloksiin, jotka olivat riittäviä ja luotettavia.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakaantuu kahteen aihealueeseen, jotka ovat mainonta sekä tutkimuksen teoria. Mainonnan teoriassa kerrotaan mainonnasta yleensä sekä tarkemmin mediamainonnan kehittymisestä, lähitulevaisuuden näkymistä sekä ulkomainonnasta. Tutkimuksen teoriassa kerrotaan tutkimusprosessista ja sen eri vaiheista sekä kvantitatiivisesta tutkimuksesta, johon sisältyy kyselytutkimuksen tekeminen.
Työn toimeksiantajana toimi kuopiolainen media- ja ulkomainontaan keskittynyt yritys MT Mediateko Oy. Kysely toteutettiin yhteistyössä Feelbackin, Osuuskauppa Keskimaan ja Osuuskauppa PeeÄssän kanssa. Kyselyn jakelukanavina olivat Keskimaan Prismat ja Prisma Kuopio -Facebook-sivut. Aineistoa kerättiin sähköisesti yhteensä 11 vuorokauden ajalta, minä aikana tavoiteltu sata vastausta liikekeskusta kohden saavutettiin.
Tutkimus onnistui hyvin ja tavoitteisiin päästiin, vaikka yhteistyö toimeksiantajan kanssa ei sujunut täysin toivotulla tavalla. Toimeksiantaja oli kuitenkin tyytyväinen tutkimustuloksiin, jotka olivat riittäviä ja luotettavia.