Hattu- kehitysneuvolan toiminnan kehittäminen
Kangas, Katja (2017)
Kangas, Katja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114644
Tiivistelmä
Hattu -kehitysneuvola on tarkoitettu kouvolalaisille, alle kouluikäiselle lapsille ja heidän perheilleen, kun lapsen kehityksessä havaitaan normaalia enemmän haastetta. Hattu– tiimi on moniammatillinen työryhmä, joka kokoaa yhteen toimijoita terveyskeskuksesta, perheneuvolasta, lastensuojelusta ja varhaiskasvatuksesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen ja erityisvarhaiskasvatuksen toimijoiden kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä Hattu –kehitysneuvolan kanssa. Opinnäytetyössä huomio kohdentui erityisesti lähetekäytäntöihin ja yhteistyön toimivuuteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli Hatun käytänteiden päivittäminen siten, että ne mahdollisimman hyvin vastaavat varhaiskasvatuksen toimijoiden tarpeisiin heidän tukiessaan lasta päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö ja siinä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineisto muodostui kuuden lastentarhaopettajan yksilöhaastatteluista ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien ryhmähaastattelusta. Haastattelujen perusteella tunnistettiin kehittämistä vaativat Hatun käytänteet ja niitä kehitettiin Hatun toimijoiden kehittämispäivässä Learning Cafe- työskentelyllä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan varhaiskasvatus piti moniammatillista yhteistyötä Hatun kanssa positiivisena ja tärkeänä. Lähetekäytännöissä ongelmaksi nähtiin päällekkäiset ja runsaat lomakkeet sekä huono tiedonkulku lastenneuvolan kanssa. Moniammatillista yhteistyötä vaikeuttivat organisaatioiden epäselvät käytänteet, näkemyserot lasten haasteista sekä vanhempien huono motivaatio. Ratkaisuksi lähetekäytäntöihin otetaan käyttöön ”Kutsu yhteistyöhön” -työtapa. Tiedonkulkua parannetaan päivittämällä yhteystietoja ja ottamalla käyttöön turvasähköposti kaikille toimijoille. Verkostopalaverien puheenjohtajat nimetään jatkossa etukäteen ja palaverien kirjaaminen yhdenmukaistetaan. Eri ammattilaisten arvio- ja ohjauskäyntejä varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä pyritään lisäämään.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen ja erityisvarhaiskasvatuksen toimijoiden kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä Hattu –kehitysneuvolan kanssa. Opinnäytetyössä huomio kohdentui erityisesti lähetekäytäntöihin ja yhteistyön toimivuuteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli Hatun käytänteiden päivittäminen siten, että ne mahdollisimman hyvin vastaavat varhaiskasvatuksen toimijoiden tarpeisiin heidän tukiessaan lasta päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö ja siinä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineisto muodostui kuuden lastentarhaopettajan yksilöhaastatteluista ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien ryhmähaastattelusta. Haastattelujen perusteella tunnistettiin kehittämistä vaativat Hatun käytänteet ja niitä kehitettiin Hatun toimijoiden kehittämispäivässä Learning Cafe- työskentelyllä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan varhaiskasvatus piti moniammatillista yhteistyötä Hatun kanssa positiivisena ja tärkeänä. Lähetekäytännöissä ongelmaksi nähtiin päällekkäiset ja runsaat lomakkeet sekä huono tiedonkulku lastenneuvolan kanssa. Moniammatillista yhteistyötä vaikeuttivat organisaatioiden epäselvät käytänteet, näkemyserot lasten haasteista sekä vanhempien huono motivaatio. Ratkaisuksi lähetekäytäntöihin otetaan käyttöön ”Kutsu yhteistyöhön” -työtapa. Tiedonkulkua parannetaan päivittämällä yhteystietoja ja ottamalla käyttöön turvasähköposti kaikille toimijoille. Verkostopalaverien puheenjohtajat nimetään jatkossa etukäteen ja palaverien kirjaaminen yhdenmukaistetaan. Eri ammattilaisten arvio- ja ohjauskäyntejä varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä pyritään lisäämään.