Kohti asiakaslähtöisiä markkinointiratkaisuja : Case musiikkitalo Sellosali
Louhivuori, Jasmin (2017)
Louhivuori, Jasmin
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104541
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään kulttuuritapahtumien markkinointiin tapahtumatalon näkökulmasta. Työn toimeksiantajana on Espoossa sijaitseva musiikkitalo Sellosali, jossa toteutetaan vuosittain noin 300 eri sisältöistä tapahtumaa. Case-tutkimuksen keskiössä on Sellosalin käytössä olevien markkinointikanavien ja mediavalintojen toimivuus sekä niihin vahvasti linkittyvä laajempi asiakastyytyväisyys koko tapahtumatarjontaa ja palveluita kohtaan. Teoriaosuudessa keskitytään digitalisaation tuomaan markkinoinnin muutokseen sekä tapahtumien markkinoinnin erityispiirteisiin kulttuurialalla. Lisäksi työssä avataan laajasti ohjelmisto- ja markkinointisuunnittelun prosessia Sellosalissa, jossa toimintaympäristön kuvauksia ei ole aiemmin saatettu kirjalliseen muotoon.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Sellosalin kuluttaja-asiakkailta eli yleisöltä heidän mieltymyksiään ja toiveitaan tapahtumien tiedonsaantikanavien suhteen. Mistä markkinointikanavista he saivat tiedon tapahtumista nykyisin, ja mistä kanavista he toivoivat sen tulevaisuudessa saavansa? Lisäksi tutkimuksella haluttiin saada tietoa siitä, mitkä tapahtumatyypit kiinnostivat asiakkaita ja onko ohjelmistoprofiili nykytilassa onnistunut. Markkinointikanavien toimivuutta ei aiemmin ollut tutkittu. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kanavavalintojen tueksi ja päivittää tulosten pohjalta nykyistä markkinointikanavapalettia.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä asiakastyytyväisyyskyselyllä Sellosalin asiakkaille. Kohderyhmiksi valittiin tutkittavan ajanjakson aikana lipun ostaneet asiakkaat sekä Sellosalin kanta-asiakkaat. Kysely lähetettiin yli 6 000 vastaanottajalle. Lisäksi kyselyyn oli mahdollista vastata Sellosalin verkkosivuilla sekä sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia saatiin yhteensä 1 150 henkilöltä. Vastausten perusteella selvisi, että kanta-asiakkaat ja lipun ostaneet eivät ole identtinen ryhmä ja tämä tulee huomioida markkinoinnin suunnittelussa.
Tulosten mukaan ohjelmistoprofiiliin oltiin yleisesti tyytyväisiä. Tiedonsaantikanavista verkkosivut osoittautuivat tärkeimmäksi tiedonsaantikanavaksi, printtimedian osuutta kokonaismarkkinoinnissa voi tulevaisuudessa vähentää ja yhteistyötä tapahtumien yhteistyötahojen kanssa tulisi tiivistää. Tulokset antoivat kokonaisuudessaan hyvin tietoa kanavakohtaisesti siitä, mihin markkinointia tulevaisuudessa kannattaa kohdentaa. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella Sellosalin markkinointisuunnitelmaa päivitettiin heti käytännössä vastaamaan paremmin asiakkaiden toiveita.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Sellosalin kuluttaja-asiakkailta eli yleisöltä heidän mieltymyksiään ja toiveitaan tapahtumien tiedonsaantikanavien suhteen. Mistä markkinointikanavista he saivat tiedon tapahtumista nykyisin, ja mistä kanavista he toivoivat sen tulevaisuudessa saavansa? Lisäksi tutkimuksella haluttiin saada tietoa siitä, mitkä tapahtumatyypit kiinnostivat asiakkaita ja onko ohjelmistoprofiili nykytilassa onnistunut. Markkinointikanavien toimivuutta ei aiemmin ollut tutkittu. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kanavavalintojen tueksi ja päivittää tulosten pohjalta nykyistä markkinointikanavapalettia.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä asiakastyytyväisyyskyselyllä Sellosalin asiakkaille. Kohderyhmiksi valittiin tutkittavan ajanjakson aikana lipun ostaneet asiakkaat sekä Sellosalin kanta-asiakkaat. Kysely lähetettiin yli 6 000 vastaanottajalle. Lisäksi kyselyyn oli mahdollista vastata Sellosalin verkkosivuilla sekä sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia saatiin yhteensä 1 150 henkilöltä. Vastausten perusteella selvisi, että kanta-asiakkaat ja lipun ostaneet eivät ole identtinen ryhmä ja tämä tulee huomioida markkinoinnin suunnittelussa.
Tulosten mukaan ohjelmistoprofiiliin oltiin yleisesti tyytyväisiä. Tiedonsaantikanavista verkkosivut osoittautuivat tärkeimmäksi tiedonsaantikanavaksi, printtimedian osuutta kokonaismarkkinoinnissa voi tulevaisuudessa vähentää ja yhteistyötä tapahtumien yhteistyötahojen kanssa tulisi tiivistää. Tulokset antoivat kokonaisuudessaan hyvin tietoa kanavakohtaisesti siitä, mihin markkinointia tulevaisuudessa kannattaa kohdentaa. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella Sellosalin markkinointisuunnitelmaa päivitettiin heti käytännössä vastaamaan paremmin asiakkaiden toiveita.