Terveelliset elämäntavat pelissä : Terveystietoa toiminnallista menetelmää hyödyntäen neljäsluokkalaisille
Koskinen, Riikka; Luuppala, Saija (2017)
Koskinen, Riikka
Luuppala, Saija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104537
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kehitellä ja tuottaa uudenlaista opetusmateriaalia neljäsluokkalaisten terveystiedon opetukseen Lammin Konnarin koulun terveydenhoitajalle. Tarkoitus oli etsiä ja koota teoreettinen tietopohja, jota hyödyntämällä materiaali, tässä tapauksessa oppimispeli, voitiin suunnitella ja toteuttaa. Opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen.
Opinnäytetyön pohjalta toteutettu lautapeli sisältää kysymyksiä ja väittämiä ravitsemuksesta, unesta, mediasta ja pelaamisesta sekä hygieniasta. Pelin kysymyksiä varten tietoa haettiin näistä keskeisistä aihealueista. Lisäksi teoreettiseen viitekehykseen kuuluivat olennaisesti neljäsluokkalaisen kehitysvaihe, kouluterveydenhoitajan rooli sekä pelien käyttäminen opetuksessa ja terveyden edistämisessä.
Teoreettisen viitekehyksen kokoamisen jälkeen ideoitiin ja toteutettiin varsinainen peli. Pelilaudan ja pelikorttein pohjina käytettiin valmiita, jo olemassa olevia vanhoja pelejä, joiden ulkonäöt muokattiin vastaamaan haluttua lopputulosta. Opinnäytetyön pohjalta tehtyä peliä voisi kehittää vielä ottamalla mukaan uusia aihealueita tai keksimällä uusia kysymyksiä jo olemassa oleviin aihealueisiin.
Valmis peli luovutettiin käyttöön tammikuussa 2017. Pelistä saatu palaute oli hyvää, vaikka käyttäjäkokemus vielä puuttuu. Terveydenhoitajan lisäksi peliä voivat hyödyntää myös koulun opettajat omilla terveyden edistämiseen liittyvillä oppitunneillaan. Peliä voidaan käyttää myös vanhempien oppilaiden opetuksen apuvälineenä.
Opinnäytetyön pohjalta toteutettu lautapeli sisältää kysymyksiä ja väittämiä ravitsemuksesta, unesta, mediasta ja pelaamisesta sekä hygieniasta. Pelin kysymyksiä varten tietoa haettiin näistä keskeisistä aihealueista. Lisäksi teoreettiseen viitekehykseen kuuluivat olennaisesti neljäsluokkalaisen kehitysvaihe, kouluterveydenhoitajan rooli sekä pelien käyttäminen opetuksessa ja terveyden edistämisessä.
Teoreettisen viitekehyksen kokoamisen jälkeen ideoitiin ja toteutettiin varsinainen peli. Pelilaudan ja pelikorttein pohjina käytettiin valmiita, jo olemassa olevia vanhoja pelejä, joiden ulkonäöt muokattiin vastaamaan haluttua lopputulosta. Opinnäytetyön pohjalta tehtyä peliä voisi kehittää vielä ottamalla mukaan uusia aihealueita tai keksimällä uusia kysymyksiä jo olemassa oleviin aihealueisiin.
Valmis peli luovutettiin käyttöön tammikuussa 2017. Pelistä saatu palaute oli hyvää, vaikka käyttäjäkokemus vielä puuttuu. Terveydenhoitajan lisäksi peliä voivat hyödyntää myös koulun opettajat omilla terveyden edistämiseen liittyvillä oppitunneillaan. Peliä voidaan käyttää myös vanhempien oppilaiden opetuksen apuvälineenä.